ГОТУЄМОСЬ ДО ДПА

  

      Дорогі учні, батьки! У цьому навчальному році в травні буде проходити державна підсумкова атестація учнів 4 класів.
     У загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня (початкова школа) державна підсумкова атестація проводиться з двох предметів: української мови (мова і  літературне читання), математики. Перевірці підлягає навчальний матеріал, що опановувався учнями впродовж навчання в початковій школі.
     Щоб успішно скласти ДПА, потрібно готуватися заздалегідь. Є спеціальні збірники завдань для тренування .Пропоную вам попрацювати з ними.
Державна підсумкова атесація в 2018 році
ДПА Українська мова, 4 клас
І  варіант

1.Прочитай уважно текст.

Підземний мешканець

   На узліссі  чорніють  купки землі. Деякі зовсім свіжі, їх насипав кріт: зайву землю з потайних ходів  повигортав. 

   Майже все своє життя він проводить під землею, шукає черв яків, личинок різних комах, а на поверхню виходить  рідко. У лісі, на луках мені частенько траплялися такі купки, однак самого господаря зустрічати не доводилося. Мабуть, і цього разу, якби не було зі мною Миколи Лукича, я не побачив би підземного звірка.

   Ми зупинилися на узліссі. Микола Лукич прихиливсь до скривленого стовбура вільхи, я примостився поряд. Галявина перед нами як на долоні, а нас не одразу помітиш.

— Зачекаємо трохи. Звірок повинен вилізти, свіжим повітрям подихати.

  Тільки лісник замовк, просто перед нами раптом заворушилася земля. Спершу з’явилася мордочка з маленьким хоботком. Потім кріт виставив напоказ передні короткі лапки з довгими кігтями і нарешті виліз сам. Підправив вхід до нірки, відгорнув землю, постояв, принюхався, обтрусив свою чорно-буру шубку.

   Звірок видався мені дуже неповоротким. «Мабуть, він тільки повзати може», — подумав я. Але раптом кріт почав бігати по галявині. Він вовтузився в опалому листі, ховався в залишений після сінокосу оберемок сіна. Далі, прихопивши кілька листочків, поліз у нору.

   Кріт ще довго без відпочинку збирав на галявині листя, носив до нори сухі стебла трави.

   Повертаючись із лісу додому, Микола Лукич мовчав, а потім заговорив:

— Ти, мабуть, помітив: кріт брав не все, що йому під лапи потрапляло. На галявину вітер наніс листя різних дерев — він у нору носив тільки дубове. В оберемку сіна звіркові найбільше сподобалися стебла материнки та конюшини. Ці трави приємно пахнуть і так само, як листя дуба, довше зберігаються, менше вбирають вологи, ніж інші лісові рослини. Для підземелля кращої підстилки не знайдеш. Бачив, скільки сухого листя й трави наносив? Спальню свою утеплює. Отже, зима прийде малосніжна, холодна. А пізня осінь буде дощовою. Запитаєш, звідки такі прогнози? Пояснення просте. Раніше кріт жив на тому боці галявини. Там низина, їжі для нього більше, але і коли випаде багато дощів — усе затопить вода. Тому він і перебрався на нові квартири, тут невелике підвищення і вода норі не загрожує.  
                                                                               За Віктором Приходьком (327 слів)
Виконай завдання.
1.      Визнач жанр прочитаного твору.
А  легенда
Б  оповідання
В  казка
2.      Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.
□  Опис  тваринки.
□  Купки землі на узліссі.
□  Пояснення лісника.
□  Зустріч з кротом.
□  Праця звірка.
□  Повернення з лісу додому.
3.      Запропонуй  власний заголовок до прочитаного твору. Запиши його.
__________________________________________________________________________
4.Спиши текст, розкриваючи дужки.
     Маленький автобус поспішав з міста в с(е,и)ло. Паса­жири, (з,с)томлені гомінкими вул(е,и)цями столиці, мовчки д(е,и)вились у вікна. У салоні автобуса тихо.
     На задн(йо,ьо)му сиді(н,нн)і зручно вмостився Юрко. Раптом тишу прорізала гучна мелодія його мобільного т(е,и)л(е,и)фона. Це дзвонив друг. Хлопці довго роз­мовляли. Юрко зал(е,и)вався дзвінким сміхом, голосно ро(з,с)повідав про свою поїздку.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.Підкресли головні члени речення. Зазнач,  якою частиною мови вони виражені.
Раніше кріт жив на тому боці галявини.
       6.Поєднай слова і вислови та їх  тлумачення.
і носа не вистромить
на краю лісу
як на долоні
займався справами, які потребують багато праці і клопоту
він вовтузився
незграбний
примостився
зайняв місце
неповороткий
дуже добре видно
на узліссі
не виходить, не показується

7.Вибери рядок, у якому обидва словосполучення містять прикметник, ужити у прямому значенні.
А   срібний посуд, сонячний день
Б   срібний ланцюжок, сонячний настрій
В   срібний звук, сонячний промінь
8. Напиши. Чи подобається тобі весна? (3-4 речення).Чому? ( 3-4 речення)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ варіант
1.Прочитай уважно текст.
                                               Квакша грозу накричала      
      От і осінь  вже чаклує у лісі. Відгуло, відзвеніло лагідне літо. Тихо над річкою Тясмин, сумно. Раніш, було, аж у вухах лящало від пташиного щебетання, а зараз лише коли-не-коли промайне якась  зграйка, неголосно між собою перегукуючись, і знову тиша... Хіба що ворона зовсім несподівано над вухом каркне. Та так голосно, що у бідних пічкурів¹ аж душа в п’яти тікає. Або сорока помітить мене з вудочкою, вмоститься недалечко й починає свої лісові новини з подробицями переказувати.
      І раптом над самісіньким вухом як залунає: крак-крак-крак... Хто це? Звідки? Голос долинав з молодого осокора, під яким я вмостився. Дивно, що це за птаха так виспівує? Скільки тут рибалю, ніколи не чув нічого подібного. А  над головою знову: крак-крак-крак...
   Підійшов я ближче, усі гілляки ретельно обдивився. Ніякої пташки й близько немає. Може, полетіла?
  І тут зненацька замість пташки світло-зелену жабку угледів. Притислася вона жовтавим животиком до гладенького стовбура, зачепилася за нього лапками... Ніби приклеїлася. Не відірвеш.
   Та це ж квакша. Жабка така, яка лиш уночі полює. А вдень перечікує, в густому листі від сонця ховається.
   Сидить собі отак в холодочку і ні-ні, та й подасть голос. Хто не знає, нізащо не  здогадається, що то жаба співає. 
   Я б цілий день ту квакшу слухав, та щось риба клювати перестала. І на обрії,  бачу,  хмари з’явилися. 
    Ого, та чи не гроза насувається? Заходився я вудочки змотувати, а квакша все голосніше, все настирливіше кричить.
   Що це з нею? Налякав хто?
   Вирішив я подивитися на неї і не впізнав. Сиділа жабка на тому ж місці, так само приклеївшись до стовбура, але як вона змінилася! Спинка зробилася темно-зеленою. Навіть коричнювато-зеленою. Якби не бачив її раніше, нізащо б не повірив у це перевтілення.
  Але згодом збагнув, що «перефарбувалася» жабка недаремно. І кричала не з доброго дива. Це вона грозу передчувала. Навіть приказка така у народі є: «Квакне квакша на суку — дощ застука по даху». 
   І справді. Після обіду розхвилювалися дерева, загримотів грім і на землю, на луки, як горох, посипався град.                             
                                                                     За Віктором Приходьком (328 слів)
¹Пічкур – невелика срібляста рибка.
Виконай завдання.
1.      Визнач жанр прочитаного твору.
А оповідання
Б  казка
В  легенда
2.      Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.
□  Опис жабки.
□  Гроза.
□  Хмари на обрії.
□  Осінній ліс.
□  Квакша «перефарбувалася».
□  Невідоме «крак – карк – крак».
    3. Запропонуй власний заголовок до прочитаного твору. Запиши його.
________________________________________________________________________
     4.Спиши текст, розкриваючи дужки.
Оксанка с(е,и)діла в автобусі, д(е,и)вилась у вікно. На зупин(к,ц)і увійшла жінка з ва(ж,ш)кими сумками. Ді­вчинка вдала, ніби (не)помічає її.
(У)веч(е,и)рі Оксанка з матір'ю й батьком пішли до нових сусідів на новосі(л,лл)я. Двері відч(е,и)нила та сама жінка, яку вона образила своєю нечемніс(т,тт)ю. А на столі було частува(н,нн)я з її сумок.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
       5.Підкресли головні члени речення. Зазнач,  якою частиною мови вони виражені.
От і осінь уже чаклує  у лісі.
       6.Поєднай вислови та їх  тлумачення.
осінь чаклує
закінчилося
віддзвеніло літо
знайти зручне місце
лящало  у вухах
фарбує листя
вмоститься
колишуться, гнуться
розхвилювалися дерева
стало дуже страшно
душа в п яти тікає
голосно дзвеніло

 
7.Вибери рядок, у якому обидва словосполучення містять прикметник, ужитий у прямому значенні.
А    кришталева вода, веселий струмок
Б     кришталева ваза, веселий музикант
В     кришталева душа, веселий хлопчик
8.Напиши. Чому рослини треба берегти? ( 3-4 речення)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ДПА  МАТЕМАТИКА, 4 клас
 Варіант І
Вибери правильну відповідь і познач її
1.Знайди значення виразу. Обчислення запиши окремими діями.
308 • (505 – 23606 : 58) = ___________
2.Порівняй іменовані числа.
968 дм     9 м 7 дм
8т 53 кг   75 ц 3 кг
3.Яке число дорівнює 2/7 від 168 ?
А 588
Б 48
В 24
4. Розв яжи задачу.
Лісова ділянка прямокутної форми має довжину 70 м, а ширина – 30м. 4/7 площі ділянки займають берези, а решту дуби. Яку площу лісової ділянки займають дуби?
5. Побудуй два різних прямокутники, периметр кожного з яких  дорівнює 24 см.
6.Розв яжи завдання  з логічним навантаженням.
Трійка коней за 2 години пробігла  36 км. З якою швидкістю біг кожен кінь?
 Варіант ІІ
Вибери правильну відповідь і познач її
1.Знайди значення виразу. Обчислення запиши окремими діями.
(471345 : 67 - 6956) • 36 =_______________
2. Порівняй іменовані числа
     4т 26 кг        42ц 6 кг
    7 км 35 м       735 м
3.Яке число дорівнює 5/8 від 280 ?
                      А  56
                      Б  448
                      В  175
4.  Розв'яжи задачу.
Сад прямокутної форми має довжину 60 м, а ширину — 30 м. 5/8площі саду займають яблуні, а решту — сливи. Яку площу саду займають сливи?
5. Побудуй два різних прямокутники, периметр кожного з яких дорівнює 16 см.
6. Розв яжи завдання  з логічним навантаженням.
Запиши число 9 у вигляді двох доданків так, щоб один із них був удвічі більший за другий.
Завдання 1.
Чому дорівнює    від  числа 24 368?
А     6 092
Б     12 876
     В     18 276
Завдання 2.
Довжина прямокутної ділянки  53 м, а її периметр -  200 м.  Чому дорівнює   площа  такої ділянки?
А      7 791 м2
Б       4 982 м2
В       2 491 м2
Завдання 3.
Порівняй числа і розташуй їх у порядку спадання
(А) 99 532;  (Б) 482 001; (В) 89 997; (Г) 851 959; (Ґ) 196 859; (Д) 100 045
1

2

3

4

5

6

Завдання 4.
Порівняй іменовані числа (величини): 12 год 15 хв Y 720 хв
Який знак потрібно поставити у квадратик?
А    =
Б     <
В     >
Завдання 5.
5.1.         Скільки метрів в 1 кілометрі?
А       10
Б       100
В       1000
5.2.         Обери рядок, у якому перетворення  25 т  у кілограми виконано  правильно
А   25 т =   25 000 кг
Б   25 т =   250 кг
В    25 т =  2 500 кг
Завдання 6.
6.1.         Обери рядок, у якому порядок дій для обчислення числового  виразу визначено правильно
      1                    2           3
А       (39 678 – 36 202 : 46) • 19
      2                    1           3
Б       (39 678 – 36 202 : 46) • 19
                               3                    1           2
В       (39 678 – 36 202 : 46) • 19
6.2.         Знайди значення числового виразу     (39 678 – 36 202 : 46) • 19  =
 
1)






2)







3)









































































































































































Завдання 7.
Прочитай задачу:Від Києва до Миколаєва виїхав автомобіль й одночасно назустріч йому з Миколаєва виїхав автобус. Автомобіль їхав зі швидкістю 105 км/год, а автобус – зі швидкістю 75 км/год. через 5 годин вони зустрілися. Яка відстань між Києвом і Миколаєвом? 
7.1.          Змоделюй описану у задачі ситуацію за допомогою схематичного рисунка.





























































































7.2.          Розв’яжи задачу арифметичними діями. Запиши повну відповідь на запитання задачі.























1)













































2)













































3)













































Відповідь:___________________________________________________

7.3.          Перевір правильність розв’язаної тобою задачі, розв’язавши її іншим способом.  Зроби відповідний висновок.























1)













































2)













































Висновок: