МОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ


 Тема:«Великдень» (Виховний захід ,4 клас)
Мета: розширити і поглибити знання учнів про найдавніше церковне свято, традиції нашого народу щодо святкування Пасхи; ознайомити із символікою знаків на писанках, навчати малювати орнаменти на писанках, удосконалюва¬ти навички виразного читання віршів, розвивати уяву, фантазію, творчі здібності дітей;   Виховувати любов до нашого народу, його традицій, минулого і сучасного.
Обладнання: Клас святково прибраний українськими рушниками, на партах писанки у глиняних тарілках, свічі, паска.                                     Епіграф:    «Писанка – це неповторне багатство…
                   Його треба берегти, як безцінний скарб.»
О.Довженко
                                    Хід виховного заходу
І.Організаційний момент
ІІ.Оголошення теми виховного заходу.
ІІІ.Вступне слово вчителя. 
Христос Воскрес  (Відео)
Весна – найпрекрасніша пора року. З її приходом оживає природа, повертаються  із далеких країв птахи, зодягаються в зелень, квітнуть дерева, гаї перегукуються голосним пташиним співом.
Сьогоднішня наша виховна година присвячена самому великому святу християнства – Великодню. Настав час переглянути другу сторінку весняного календаря – квітень, адже саме в цьому місяці відзначається велике і шановане свято у християнській релігії – Великдень.
Великодня казка
Учень 
По всіх усюдах пісня лине,
Усе пробуджує від сну.
І всі комашки, всі рослини
Вітають чарівну весну.
Весна іде, весна іде.
Весну вітаймо, діти.
Весна пісні нам принесе,
Вінки, чудові квіти.
Як сонечко по небоньку,
По кругові йдіте,
Заводьте всі весняночку,
Весну вітаймо, діти.
Учень 
Лине пісня до небес, -
Це радіють діти,
Ради нас Христос воскрес,
Як нам не радіти.
Зникне хай тривога,
Й ви, дорослі, не мовчіть -
Славте з ними Бога.
Про це чудо із чудес
Хай почують всюди.
З мертвих нам Христос воскрес.
Веселіться люди.
Учитель
Пов'язане із воскресінням Ісуса Христа, тому й має назву Великдень, або Великий день.
Складання асоціативного куща.
– Прочитайте подані 10 слів і виберіть ті, що мають відношення до Великодня. Поясніть свій вибір.(На дошці подані слова: ялинка, верба, зима, весна, рушник, кутя, писанка, щедрівка, вертеп, обжинки).
 (На дошці навколо слова Великдень вивішую слова верба, весна, рушник, писанка)
За традицією в наших родинах святкують Різдво Христове, тобто народження Христа і Паску – його воскресіння. На новорічно – різдвяні свята ми колядуємо, щедруємо, хлопці посівають, їмо кутю.
Великдень! Сама назва вказує на те, що це не звичайний, а великий день. Величне свято, яке споконвіку символізувало перемогу над силами темряви і зла, уособлювало примирення і прощення. Воно нагадує нам про любов і милосердя, страждання і біль, одвічні людські цінності. Воскресіння Ісуса Христа дає нам змогу перемогти духовну смерть і жити новим повнокровним життям. Воскресіння Господнє в усі часи давало людям наснагу вірити і любити, прощати. Щоб зупинити зло, нам треба перемінитися самим, бо саме з кожного з нас спитається: ”А що ти зробив?” У цей день кожному треба примиритися з ближнім, відкрити свою душу вогником добра та милосердя. Будьмо християнами - милосердними до всього живого. Христос Воскрес ! Радійте!
  Великдень українці завжди святкували радісно, піднесено. Готувалися до нього заздалегідь. Упродовж тижня наводили лад у господарстві: прибирали, мазали хати, розмальовували стіни зсередини, інколи й знадвору. Прикрашали покуть, вивішували найкращі рушники.
Останній тиждень перед Великоднем називають Білим, Чистим або Вербним. Він найбільш відповідальний у ритуальній практиці посту.
Кожен день цього тижня має своє призначення:
Учень
Понеділок білить хату
любить, певно, працювати:
і кути побілить й стелю,
щоб Великдень був веселий!
Учень 
Вівторок
Шурхіт. Шум. Рипить в оселі:
чисто-начисто підлогу -
шури-шури! – тре завзято
наш вівторок довгоногий.
Учень
Пишна пані середа
і пере, й прасує.
До Великодня, ще б пак,
хату облаштує!
Учень
Чистий четвер –
вдосвіта піднявся 
ще до сходу сонця
начисто скупався.
Учень
П’ятниця пече паски – господиня вміла:
склянки зо три молока до цеберка влила,
трохи борошна, яєць, додала й ванілі,
щоби пригощати всіх вранці, у неділю.
Учень
У суботи, ой, роботи -
пише писанки субота,
ясні крашанки фарбує,
вимальовує-малює.
Учень
Неділя
Великдень – дзвонять дзвони звідусіль!
Христос Воскрес! То ж славимо усі!
Христос Воскрес !Воістину Воскрес!
Сміється сонечко в усій його красі!
Христос Воскрес! Воістину Воскрес!
Учитель 
За 6 днів до Великодня, за християнським ученням, Ісус Христос зі своїми учнями йшов до Єрусалима. Дорогою зустрічний люд гучно Його вітав, кидаючи пальмове гілля до Ісусових ніг. Оскільки пальми в нас не ростуть, їх замінила верба. Під час богослужіння у Вербну неділю освячується вербова лоза. Принісши її додому, люди злегка б'ють одне одного гілочками, приказуючи: «Верба б'є, не я б'ю, через тиждень — Великдень, недалечко — червоне яєчко», «Лоза б'є, не я б'ю, через тиждень—Великдень. Будь здоровий, як вода, і багатий, як земля!»
Для українців обрядова верба – священна. Їй приписується магічна сила. Гілочки ці берегли як помічників від хвороб і грому. Як тільки навесні виганяли худобу на пасовище, брали священні гілочки верби, і «били» ними тварин промовляючи: «Щоб погань не чіплялася різна». 
Священні вербові гілочки кидають на двір, коли йде град, щоб зупинився. Ці верби зберігають до наступного Вербного Воскресіння, а потім спалюють (викидати на сміття їх не можна).
Найважливіший день Вербного тижня — Четвер. Його називають Чистим або Живним. В цей день випікають паски. Поки паска не посвячена, їсти її не можна — гріх! Колись був звичай пекти три пасхи — сонцю, покійним, живим. То саме першу пасху пекли в четвер, другу — в п'ятницю, а третю — в суботу. Посадивши паску в піч, господині витирали дітям обличчя, примовляючи: «Абис такий величний, як хліб пшеничний», «Абис така велична, як паска пшенична».Як паска вдавалася, раділи, бо в родині буде все гаразд; якщо ні або порепається, вбачали в тому ознаку якихось майбутніх нещасть, смерті когось із близьких чи родичів.Існує повір’я, що в четвер до сходу сонця ворон носить своїх дітей купатися в річку. Хто викупається раніше дітей ворона, той буде здоровим цілий рік. 
Наступний день Вербного тижня – Страсна П’ятниця. Ні шити, ні прати, взагалі ніякої роботи у цей скорботний день не можна виконувати, адже у Страсну П’ятницю був розп’ятий на хресті Ісус Христос. Тож зрозуміло, що веселитися, співати, жартувати теж не можна. За народним віруванням кажуть: "Хто співає у Страсну п'ятницю, той на Великдень буде плакати". На знак скорботи запроваджено на цей день найстрогіший піст. Обід у Страсну п'ятницю — пісний, навіть риби їсти в цей день не можна. Здебільшого обходяться капустою, картоплею, огірками.
Далі наступає Велика Субота. У Великодню суботу роблять крашанки. Здебільшого фарбують в червоний, жовтий, синій, зелений і золотистий кольори. Не годиться робити чорні крашанки, бо вони нагадують про кров "лукавого". Перше фарбоване яйце зберігають і, як треба, підкурюють ним хворого на пропасницю. 
Неможливо собі уявити весняне свято “Великдень – свято всіх святих” без яйця, тобто крашанки і писанки. Адже яйце – загально-людський символ – символ життя, весни, сонця.
Фізхвилинка
Учень розповідає про Вербну неділю
Останню неділю перед Великоднем називають Вербною… У цей день святять вербу. Верба - одна з найулюбленіших дерев у народі.
Цвіт верби - це прекрасне і зворушливе диво природи. Ці вербові прутики на Вербну неділю освячують у церкві. Зранку на богослужіння сходяться всі: і старі, і малі, бо ” гріх не піти до церкви, як святять вербу.”
Повертаючись додому, били зустрічних, промовляючи… Не я б’ю, верба б’є, за тиждень - Великдень, уже недалечко червоне яєчко.
Учень розповідає про Чистий четвер
Тиждень перед Великоднем називають Великим, або Страсним. У наших домівках, квартирах повинна бути тиша, благодать: ні тобі веселощів, ні сміху, ні жартів, ні пісень. Четвер на цьому тижні називають Чистим. Усе повинно бути на цей день вибіленим, вимитим, витертим, а люди викупані.
За ним настає п’ятниця, її називають Страсною. У цей день господині починають пекти паски. Цього дня був розп’ятий Ісус на хресті на Голгофі, йому було лише 33 роки. Від часу розп’яття о 6 годині до його смерті 9 години він прийняв великі муки за нас живущих.
Це найскорботніший день, страсний, у який треба тільки їсти хліб і пити воду, сумувати.
У суботу роблять крашанки та писанки. Яйце є символом народження найсвятішого з людських почуттів кохання. Земля – це наша мати, а ми – всі її діти.
А в неділю люди радісні, святково одягнені, з пучечками верби та красивими кошиками, сплетеними з лози, ідуть до церкви послухати службу, поставити свічки і посвятити паску, яйця, ковбаси і ще багато чого.
Усе це прикрите красивими та охайними рушничками. А запалена свічка надає святкового настрою. А з уст в уста переливається:
Христос воскрес! Воістину Воскрес!
Христос воскрес! Воістину Воскрес!
Христос воскрес! Воістину Воскрес!
Ведучий 1. До Великодня, як і до Різдва, батьки купують дітям гостинці.
Читець 1. Вірш Тараса Шевченка
На Великдень, на соломі
Проти сонця діти
Грались собі крашанками
Та й стали хвалитись
Обновами. Тому к святкам
З лиштвою пошили
Сорочечку. А тій стьожку,
Тій стрічку купили.
Кому шапочку смушеву,
Чобітки шкапові,
Кому свитку. Одна тільки
Сидить без обнови
Сиріточка, рученята
Сховавши в рукава.
- Мені мати купувала.
- Мені батько справив.
- А мені хрещена мати
Лиштву пришивала.
- А я в попа обідала, -
Сирітка сказала.
Учитель. Невід’ємна частина свята Великодня – писанка. У наших предків яйце було символом весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду. Розмальоване яйце вважалось оберегом.Крашанки дарують на щастя рідним та друзям, бажаючи один одному здоров’я. З крашанок розпочинається великодній сніданок у кожній українській оселі.
Хто народ свій щиро любить,
Рідну землю хто кохає,
В того серце золотою писанкою сяє.
Хто любов свою покаже
Не словами, а ділами,
Того серденько найкраще –
Писанки над писанками.
Назва «писанка» походить від слова «писати». Існує багато легенд про те, чому на Великдень фарбують яйця.
(Учні по черзі розповідають легенди)
Учень
За одною з легенд, найперше яйце мало всередині не жовток із білком, а зародок цілого світу. Здавна вони були символом весняного відродження природи, зародження життя. З тієї хвилини, коли на яйце наносили орнамент, воно переставало бути простим яйцем, а ставало предметом магічного обряду, своєрідним оберегом. Наші предки вірили у чарівну силу писанки і крашанки. Їх клали на вікні, щоб не було пожежі в хаті; у воду при першому купанні дитини, щоб дитя здоровим росло; закопували у землю перед посівом і коли знаходили під час обжинків, то було доброю прикметою.
Учень
Інша легенда розповідає, що коли Ісуса розіп’яли на хресті, з його ран точилася кров. З кожної її краплі виникла червона крашанка. А сльози Матері Божої, яка стояла під хрестом, молилася і плакала, капали на ті червоні крашанки і кожна з них перетворювалася на чудову писанку. Забравши всі писанки та крашанки у хустину, Богородиця пішла до Пілата просити дозволу поховати свого сина. Дорогою вона дарувала писанки дітям і наказувала їм жити в злагоді та мирі.
Прийшовши до Пілата, Матір Божа зомліла, а писанки з хустинки розкотилися по всьому світу. З того часу наші матері, бабусі та сестри саме до цього дня фарбують крашанки та розписують писанки до Великодня – свята Воскресіння Ісуса Христа. Після того, як їх разом із великодньою паскою (куличем) освятять у церкві, їх дарують родичам, знайомим і друзям, навіть просто зустрічним, зі словами „Христос Воскрес!”. А ті їм відповідають: „Воістину Воскрес!” і щиро дякують.
Учень
А я чув іншу легенду. Коли Ісуса було схоплено, Матір Божа прийшла до Понтія Пілата з проханням віддати їй сина. За звичаєм, за це вона принесла в фартушку дари: 12 яєць, тобто те, що було в неї. Пілат вагався, він боявся іудеїв. Нарешті, він відповів: “Ні, я не віддам його тобі”. З розпачу у Марії опустилися руки і писанки покотилися по бруківці. Від цього на низ з’явилися подряпини. Коли Матір Божа підібрала їх і побачила в цьому знак Господень, віднесла апостолам-учням Ісуса, промовивши: “От знак Господень, Він воскресне!”
Учень
Розповідь про символіку кольорів писанок
Найдавнішими вважаються крашанки - це писанки одного кольору. Згодом виникли багатоколірні писанки, в яких застосовувались різноманітні природні барвники. Такі фарби, на відміну від сучасних, мали приємні м'які відтінки. Але колір в писанці з'явився не лише заради краси, а й отримав своє символічне значення, походження якого не випадкове.
Жовтий, золотистий, оранжевий кольори писанки впливають на людину подібно до сонячного проміння, дають радісний, світлий настрій. В писанці означають тепло, надію, небесні світила, врожай в господарстві.
Червоний колір на писанках, мабуть, є найбагатозначнішим. Недаремно в народній мові він зблизився з поняттям красивого, слова "красний" - "гарний" стали взаємовідповідними. Червона барва символізує добро, радість життя, для молодих - надію на щасливий шлюб. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння, жертовності і небесного вогню.
Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію на гарний врожай.
Блакитний - небо, повітря, а також здоров'я.
Бурий, коричневий - землю і її приховану життєдайну силу.
Чорний колір - колір ночі, потойбіччя, всього невідомого і таємного. В писанці, будучи тлом, виявляє силу інших кольорів, так само, як в житті темрява дає змогу зрозуміти, що таке світло. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.
Багатоколірна писанка є символом родинного щастя, миру, добробуту.
Темні писанки писали на проводи, як вираз поваги до тих, хто відійшов у інший світ.
А зараз переглянемо українську казку
"Загублена писанка"
Практична робота
 Ми з вами будемо малювати писанки. Ви повинні вибрати  орнаменти, які будуть на вашій писанці. Орнаменти  бувають різні: рослинний, тваринний, геометричний, побутовий. Кожен значок, кожна риска на писанках, мальованках мають свою життєдайну силу.  Пофантазуйте і додайте щось своє.                                                                                      
Учитель.
А які ж Великодні свята без розваг і забав молоді та дітей! Після церкви вони збиралися на левадах, вигонах, співали, грали в різні ігри. Чому б і нам не спробувати?
Парубки змагалися в силі, спритності, сміливості. Дівчата водили хороводи «Подоляночка», «Кривий танок».
Зараз продемонструємо гру, яку ви зможете повторити вдома з батьками чи друзями на Великдень. А називається вона «Битки».
Гравці«стукаються» крашанками. Чия розбивалася, той програвав. 
Гра «Музична писанка».
Гравці стають у коло і під мелодію передають з рук в руки писанку. Мелодія раптово зупиняється і той гравець, який не встиг передати писанку наступному, виходить із кола. Гра продовжується до тих пір, доки не залишиться переможець. Він і бере собі писанку.
Гра «Дзиґа»
Двоє дітей розкручують яйця.
В кого довше буде крутитися, той і виграв.
Гра «Відгадка»
Береться кілька шапок. Під одну кладеться писанка. Потрібно відгадати з першого разу, під якою шапкою яйце.
Учитель Тиждень після Великодня називають Світлою седмицею або Поминальним тижнем. Згідно з давнім народним повір’ям померлі радіють, коли їх поминають, згадують добрим словом живі родичі та ще й приходять до них на могилу. Цієї неділі разом з батьками ви підете на могили своїх родичів. Поводьтеся, будь ласка, чемно, спокійно, виховано, не кричіть, не бігайте.
ІV. Закріплення матеріалу.
Учитель.
А зараз подивимося, як ви уважно слухали. А це допоможе зробити наша вікторина.
Вікторина
1.Яка різниця між писанками і крашанками? (писанки пишуть, а крашанки фарбують).
2.А в чому фарбують крашанки? (в лушпинні цибулі, корі дуба, кропиві, бузині).
3.А чим пишуть писанки, що використовують? (спеціальними писачками, воском).
4.У якій країні є пам’ятник писанці? (у Канаді).
5. Яка сучасна дитяча іграшка подібна до писанок і крашанок? (кіндер – сюрприз).
6. Чому на Великдень обмінюються крашанками? (бажають один одному здоров’я).
V. Рефлексія
Учитель. 
-Що вам найбільше запам’яталось з виховної години?
-А що сподобалось?
-Який у вас настрій після заняття?
Хочу побажати нам усім добра, любові та ще й на той рік  дочекатися світлого свята Пасхи в щасті й здоров’ї! 
Я вітаю, друзі, всіх
Зі святом Великоднім!
Щоб здійснились всі бажання
І мрії сьогодні.
Пісня "Писанка"
22 березня
Тема. "Про чесність і правдивість" (Година спілкування,4 клас)
Мета: дати уявлення про честь, закріпити поняття слів «чесність» і «правдивість» , формувати вмiння оцiнювати власнi вчинки та вчинки товаришiв; виховувати бажання бути чесними і правдивими.
                                           Хід бесіди
І.Органiзація класу
II.Основна частина
1.Учитель читає оповідання В. Осєєвої «Що легше?»
 Пішли троє хлопчиків у ліс. А в лісі гриби, ягоди, пташки співають. Загралися хлопчики. Не помітили, як і день скінчився.
Ідуть додому — а самі бояться.
— Ох і перепаде ж нам удома!
 Зупинилися вони на дорозі й гадають, що легше: правду сказати чи вигадати якусь небилицю?
— Я скажу, — говорить перший, — що нібито на мене в лісі напав вовк, тато злякається і не сваритиме мене.
— Я скажу, — говорить другий, — що зустрів дідуся. Зрадіє мама і не сваритиме мене.
— А я правду скажу, — говорить третій. — Правду завжди легко казати, бо вона є правда і вигадувати нічого не треба.
 Розійшлися всі по домівках. Тільки-но встиг перший хлопчик сказати татові про повка — аж бачить, лісник іде...
— Нема, — каже, — у цій місцевості вовків.
Розсердився тато за першу провину а за неправду — вдвічі.
Другий хлопчик про діда розповів. А дід тут як тут — у гості йде.
 Довідалася мати правду. За першу провину розсердилася, а за неправду — вдвічі...
 А третій хлопчик як прийшов, то з порога про все щиро признався. Побурчала на нього мама та й простила.
- Який хлоп­чик вам сподобався?
-Чим він вам сподобався?
- Як сказав хлопчик про правду?
-Чому не можна говорити неправду?
-Які ще оповідання ви читали про чесність і правдивість?
- кого ми називаємо чесною і правдивою людиною?
- З чого ми переконуємося, що якась людина неправдива?
У яких оповіданнях йдеться про дітей, що кажуть неправду?
- Які ви знаєте прислів'я про чесність і правдивість? (Учні називають). 2.Послухайте ще й такі прислів'я: «Хто чесний, той завжди попереду йде», «З правдою весь світ пройдеш», «Краще не обіцяти, як слова не здержати».
3. Діти зачитують прислів я, які підготували і пояснюють як їх розуміють.
«Того, хто каже правду, попереду чекає щастя», «Правда й істина не вмирають», «Коли у брехуна хата зайнялася, ніхто не повірив», «Світ тільки правдою тримається», «Правда не губить люди­ну», «Маленька правда переможе велику неправду», «На правді світ стоїть», «Переможеш не силою, а правдою», «Краще гірка правда, ніж солодка брехня».
4.Читання вірша М. Пригари «Тихенька дівчинка».
Чого це на мене так сердяться в школі?
Тож я не чіпаю нікого ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала — така в мене звичка,—
Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар'янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Непевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм...
І що тут такого?
Тож я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі — невідомо!
-Чому на дівчинку всі сердились?
-Яку правду казала дівчина?
-Як потрібно поводитись чесній і правдивій людині?
Читання віршів Г. Бойка «Про щоденник»
Вова в класі, коло дошки,
Завдання не знав нітрошки.
Невеселий, як ніколи,
Повертався він із школи.
«Треба двійку приховати,
Щоб не знали мама й тато.
А як виправлю на пять –
Можна буде й показать».
У сараї, там, де дрова,
Заховав щоденник Вова.
Заховав і з усіх ніг
Знов на вулицю побіг.
Про уроки й не згадав
І п’ятірку прогуляв.
А назавтра вчитель знову
Викликав до дошки Вову.
Ну, а Вова коло дошки
Завдання не зна нітрошки!..
І вчорашнього не знає,
Ще й щоденника не має…
Ще й до школи мати Вови
Розхвильована прийшла,
Бо в сараї, там, де дрова,
 Двійку Вовину знайшла!
4. Читання вiрша Д. Павличка «Мухомори»
Мухомор сказав до мухомора:
— В нашiм лiсi ти — найкращий гриб! —
І подумав: «От яка потвора —
де ти взявсь, чорти тебе взяли б!»
Мухомор одмовив мухомору:
— В нашiм лiсi кращий ти за всiх! —
І подумав: «Хто таку потвору
Сотворив i виставив на смiх!»
Таблиця 1
— Подумайте, як можна назвати таких мухоморiв?
— Яких людей вони нагадують?
— Чи не нагадує цей вiрш прислiв’я: «Два брехуни одної правди не скажуть»?
5.Читання та обговорення оповiдання Г.М.Кирпи «Маленька брехня»
— Послухайте iсторiю про дiвчинку Наталку, яка вважала, що маленька брехня — це i не брехня зовсiм.
Ганнуся впала i зламала ногу. Довелося в гiпсi лежати вдома. Вона дуже переживала, що багато в школi пропустить, а тодi зовсiм вiдстане вiд однокласникiв.
Друзi вирiшили виручити однокласницю: домовилися щодня носити їй уроки i пояснювати, коли вона щось не зрозумiє.
Коли настала черга Наталки провiдувати Ганнусю, вона не пішла до однокласницi. В класi збрехала, що у неї, мовляв, бабуся захворiла.
— Як тобi не соромно! — обурилася Надiйка. Та ти ж учора цiлий день через скакалку на вулицi стрибала.
— Подумаєш, злочин великий,— трохи зашарiлася Наталка.— Я зовсiм трiшечки збрехала.
Учитель.
-Як ви гадаєте: брехня може бути малою чи великою?
-Мала брехня спричиняє таку саму шкоду, що i велика. Адже i мала брехня - це неправда, i пiв брехнi — теж неправда. І починається все завжди з малого: пiшов у кiно, а мамi сказав, що був у школi. Гасав у дворi, а вдома сказав, що ходив до хворого товарища.
   Здавалося б дрiбницi. Аж нi! Мала брехня з часом переростає у велику брехню, якiй немає прощення.
6.Літературна   вікторина. 
- 1.3 якого твору цей уривок?
«Петрик ішов мовчки. У нього був поганий настрій, хоч і на­ловив багато риби. Його настрій був схожий на почуття після хоро­шої оцінки, одержаної за підказкою товариша.
Веселий  хлопчик теж раптом перестав свистіти і голосно засміявся.
— Ти чого це? — повернувся Петрик. Хлопчик продовжував сміятись і показав на землю. У Петрика похололо в грудях. На стежинку з його кошика падали дощові черв'яки». (С. Жемайтіс «Карасі»).
-Чому Петрик ніяково себе почував?
- Як можна оцінити поведін­ку хлопчика?
-А з вами не траплялось таких випадків?
2. Герої яких оповідань зображені на картинках-загадках? («Корова» Л. Толстого, «Огірки» М. Носова, «Чому?» В. Осєєвої).
-Що спільного у всіх цих героїв?
-Якими нас учать бути ці літе­ратурні твори?
7.Моральні задачі. 1. Вулицею йде хлопчик, у нього з кишені випав ножик. Ви йшли ззаду і побачили. Як би  ви діяли?
2. Наталка була одна в кімнаті. Вона прибирала на столі, випадково штовхнула улюблену мамину кришталеву вазу і розбила. Що зробити? Зізнатися. Чи промовчати? Чи, може, сказати, що розбив кіт Рудько?
-Як, на вашу думку, вчинить Наталка?
-А як би ви зробили?
-У кого з вас були подібні випадки?
-Чи завжди ви буваєте чесними і правдивими?
- Запам'ятайте, що людей не можна обманювати. Потрібно завжди говорити тільки правду, якою б вона не була. У народі кажуть: «Правда світліша за сонце, чистіша за світле небо».
ІІІ. Підсумок  заходу.
— Запам’ятайте: краще сказати правду, якою б вона не була, тому що, як мовить народ, «брехнею свiт пройдеш, а назад не повернешся».
Будьте з усiма чесними — i вам буде легко жити.
М .Яровий «Лисиця»
Лисиця в школу вчитися прийшла.
А як вона ледачою була,
 То щоб уроки не робити —
Надумала учительку дурити!
Напише нишком на хвості
Таблицю множення чи приклади прості
І вгору лапу піднімає.
 — Я знаю!
 Я піду до дошки! —
 Озветься так, помнеться трошки,
 Хвоста до носа піднесе
 І прочитав, як з книги, все..
Отак знання у неї ті
Не в голові були, а на хвості!
Учителька помітила це діло —
 На хвіст ногою наступила:
 — Тепер відповідай! —
 Лисиця — так і сяк — не знає
нічого — й край.
 Шановні друзі, учні й учениці,
 А поміж вас нема подібної лисиці?
Святковий сценарій проведення родинного свята 
« Рідна матуся»
Вчитель: Доброго дня, любі діти,  батьки і гості ! Дзвінкі краплинки… Перші квіти, зігріті першими сонячними промінчиками… Це весна… Із нею приходить на нашу планету Жіночий день. Свято найгарнішої, найдобрішої, найніжнішої половини людства. Сьогодні у цей чудовий весняний день ми з особливою радістю хочемо привітати усіх дівчаток, мам і бабусь зі святом 8  Березня !  Та перш за все зі словами сповненими любові, ми звертаємося до найрідніших, найдорожчих, найпрекрасніших жінок – наших мам, тому що все починається з мами
Ведучий 1: А пам’ятаєте легенду? Створив Бог чоловіка. Звичайно, йому було дуже нудно одному, і тоді Господь вирішив створити ще й жінку. Але проблема була в тому, що весь людський матеріал пішов на чоловіка. 
 Ведучий 2: Тоді Бог взяв кілька яскравих променів сонця, всі чарівні фарби зір, задумливий смуток місяця, красу лебедя, грайливість кошенят, граційність газелі, ласкаве тепло хутра, притягуючу силу магніту. Змішав все разом, а потім додав туди: холодне мерехтіння зірок, впертість віслюка, в’їдливість мухи, зажерливість акули, ревнивість тигриці, сміливість пантери, кровожерливість п’явки, отруйність змії, дурман опіуму, безпощадність стихії. 
Ведучий 3: Все це змішав, оформив фігуру і вдихнув у неї життя. Як наслідок вийшла жінка. Цю жінку Бог передав чоловікові і промовив: “Бери її такою і не намагайся переробити, блаженствуй з нею все життя і терпи муки від неї до самої смерті”. Жінка – це вічний біль і вічна втіха. Вона може перетворити життя на рай і на пекло.
Ведучі Чернега Наталка, Сахно Артемко і Вдовиченко Ангелінка
Учень1:
В цей день мадоннами зовуть
І помічають вас повсюди.
Зеленим цвітом красять путь,
І вирімо: так завжди буде !
Учень2:Приходять музи до творців
В особі жінки-чарівниці.
Бо хто ж іще так засвітив
Їм щиру радість на обличчях.
Ведуча1. Любі! Зі святом вас! Прийміть найщиріші вітання зі святом весни, ніжності  і кохання - 8 Березня! Зичимо здоров’я дзвінкої криниці, хліба запашного  з української пшениці, рум’янців від калини, щоб ви були щасливі кожної днини.
Ведучий2. Квітніть, дорогенькі, на білому світі, як ті троянди пишні, і хай же вам сонечко сяє привітно, квіти всміхаються рясно, а роки хай будуть щасливі й прекрасні. Вас вітає сама весна… Прислухайтесь, як дзюрчать  швидкі, прозорі струмочки.  Ви відчуваєте? Життя починається з початку, з приходом весни.
Учень3
 Мати– величне, дивне, ніжне слово.
 Тобі вклоняємось сьогодні знову.
 Ти – господиня гарна,
 Добра, ніжна мати,
 Яка не може жити в світі марно,
 Все вміє і все хоче знати…
Учень4  
 Ми любимо вас бабуся, мама
 І сестричка-намистика,
І вчителька моя, найкраща в світі,
 Сьогодні ми вам даруємо пісні і квіти.
Ведучий 3: З давніх давен на нашій українській землі образ довгожданої весни уособлювала гарна молода дівчина з вінком на голові. Народний образ весни – це образ краси, сили і надії. Першим і по жіночому особливим місяцем весни є березень. Він, як мовиться в народі, й усміхнеться, і заплаче, і ошкіриться крутим норовом. Недарма про його гонористу і непередбачливу вдачу кажуть: у березня жіночий характер, бо вночі тріщить, а вдень плющить . Тому в цьому місці ми зібрались своєю класною родиною, щоб вшанувати жінку – матір, бабусю, сестричку, подругу – всіх жінок на землі.Нехай всі турботи, труднощі, нещастя покинуть вашу оселю. Хай завжди світить сонце у вашому домі, нехай ваші обличчя сяють від ласкавої посмішки. Щастя вам, дорогі жінки, добра, краси, кохання, вічної молодості і весни.  Зі святом вас, дорогі жінки-матері! 
Пісня « Пісня для мами» 
 Бодя Тетянка і Вдовиченко Ангелінка
Танок «Гуцулочка» 
Пісня "Любі матусі"
Ведуча1. 8- Березня. Саме в цей день людство вшановує жінку, жінку-матір,жінку-світоч, жінку-трудівницю, жінку-берегиню життя на землі. 
 Мати…Це перше слово, яке з радістю та усмішкою вимовляє дитина. Мама –які надлюдські глибини скарбів містить вона в собі. А мамина колискова  звучить найніжнішою музикою, і навіть тоді, коли посрібляться наші скроні. Не мав би світ стільки геніїв, стільки великих мужів, якби над їхнім  дитинством не тремтіло б серце матері. Мати – корінь життя, та квітка,
 промінь якої ніколи не в’яне, а розцвітає з плином літ все ясніше. Міцно тримає жінка свічку життя, затуляючи її тендітний вогник від подихів вітру,   подиху зла.
Ведучий2. Коли настає весна і на вулицях з’являються перші весняні квіти, в кожному домі, в селі і в місті вітають найкращу половину людства жінок,найчарівніших,наймилішихнай,загадковіших, найпрекрасніших. Ми вітаємо наших  мам, бабусь, сестер. Всіх кого ми знаємо і не знаємо. Всіх хто живе поруч з нами і далеко від нас. Посивілих жінок і молодих  дівчат. Низький уклін вам, дорогі жінки, милі мами і бабусі. Хай же буде на  Землі довіку прославлена в хорошій пісні ваша материнська любов.
Ведуча3. Недарма, мабуть, святкуємо ми жіночий день саме навесні. Весна… Лагідна,загадкова, тендітна. Ми так чекаємо її завжди,але приходить вона раптово бурхливо, змінюючи все навкруги, пробуджуючи природу і наші почуття.
 Звучить пісня « Пісенька для мам і тат»
Танок «Циганочка» 
Учень 5. Творилась жінка з ніжності й добра,
 Краса врятує світ великий.
 Усім відома істина стара – 
  Без жінки не прожити чоловіку.
Учень 6.Чомусь говорять, що жінки слабкі,
Та довести я можу щохвилини,
 Що навіть найсильніші світу цього
 Ставали перед нею на коліна.
Ведучий1. Кажуть, що чоловік стає на коліна тільки в трьох випадках: щоб напитися із джерела, зірвати квітку для коханої і щоб вклонитися матері. І я низько вклоняюсь вам, і не тому, що наближається свято, а тому, що ви жінки. Це ваші муки дають нове життя. Це ваші безсонні ночі роблять з безпорадних крикунів старанних дівчаток і безстрашних хлопчиків.Це ваше велике терпіння,турботи,ваша любов благословляють їх на подвиги в ім’я життя на землі. Кланяюсь вам за те, що рятували від хвороб, нещасть і труднощів. Кланяюсь тобі, мати роду людського, ім’я якій – Жінка. Миру і щастя Землі, по якій ти ідеш, Жінко!
Учень 7.
Від вас усе: і весен перший цвіт,
І срібний обрій, і криниця чиста,
І серця жар, і мрій дзвінких політ,
І юності розрада промениста!
Пісня « Свято мами» 
Чернега Наталочка
Вірш  «Матуся рідна»
 А жінка-матір на весну так схожа.
 Така ж красива, ніжна, осяйна.
 Дзвінка і гарна, світла і пригожа,
 Чарівна й щедра, як сама весна.
І стільки в ній краси, і сонця, й світла,
Та мужності, і стійкості, тепла,
Як диво-квітка навесні розквітла,
 Немов вершини жінка досягла.
Немає кращого, як це — весна і мати
 З дитям за руку! Просто дивина!
 То ж я усіх жінок вітаю з святом
 І з тим, що йде на землю радісна весна.
 Весна і жінка, жінка й гарні квіти!
 Взаємозв’язані, я повторюся знов.
Сьогодні вас прийшли вітати діти,
 Щоб передати вам свою любов!
 Сьогодні свято, пречудове свято!
 Бо жінку, матінку вшановує весь світ.
 І лине привітань, пісень багато,
 Бо ж мама найдорожча з юних літ.
 Заквітчана вся хата рушниками.
 На них чарівні квіти бачу я.
 Їх вишивали добрі руки мами.
 На квітку схожа й матінка моя.
Танець 
Ведучий2. Слово «мама» росте з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розквітає квітка, як тихо світить вечірня зоря і гладить по голівці рідна рука. Мама, мати, матуся… Скільки спогадів і тепла таїть це магічне слово, бо ним звертаємося до найближчої, найдорожчої, найкращої, наймилішої для нас людини.Мама… У всі часи всі народи величали її, як найбільшу святиню. Вона – корінь життя, берегиня роду людського. Ми складаємо шану і дяку всім матерям. Бо як вічне життя на землі, так вічна мати – символ Добра, Миру, Щастя.
Пісня «Мама»  
Танець «Вальс»
Ведучий3. У мові всіх народів світу немає слова, святішого за слово Мати! Мати- початок всього! Мати – берегиня людського роду. Немає любові, сильнішої від материнської, немає ніжності, ніжнішої від ласки і клопотів материнських, немає тривоги, тривожнішої від безсонних ночей і незімкнутих очей материнських. Людство існує тільки тому, що існує материнська любов!
Вірш «Мамина молитва»
Навчіть мене молитись, мамо. 
Не за себе — за цілий світ. 
Не словом — Вашими піснями, 
Що Ви співали  стільки літ. 
Навчіть мене людей любити 
Без заздрості і без образ, 
Щоб в глибині очей відкритих 
Вогонь довіри не погас. 
Мамина молитва, 
Як любов свята. 
Мамина молитва 
В дітях вироста. 
Помолюся Богу 
В світанковий час, 
Щоб усі тривоги 
Обминали Вас. 
Щодня лечу до вас думками 
І сповідаюсь, як землі. 
І пахне вашими руками 
Хліб на ранковому столі. 
Коли душа до неба лине, 
Я зачаровано мовчу. 
“Помилуй, Господи, Вкраїну”, 
За вами тихо шепочу. 
Ведучий1. В цей день також хочеться привітати наших любих бабусь.В цей день святковий я бажаю вам всміхатись так,щоб сонце радісно всміхалось,
щоб квіти голови схиляли,щоб усі ввічливо  вітались,щоб всюди вам співали солов’ї, щоб мир і злагода були в сім’ї!
Ведучий2. Зі святом, рідні, кохані, шановні, прекрасні. Нехай весна живе у вашому серці. Щодня, за будь-якої погоди та при будь-якому настрої. А настрій – нехай вам забезпечують ті, хто поряд, хто любить вас і кого любите ви. 
Учень 8.
А як жили б ми без бабусі? 
 Сядь, я до тебе мерщій притулюся. 
 Любить бабусю вся наша сім я, 
 Друзі великі – бабуся і я! 
Учень 9
Ясно сонце світить в небі, 
 Веселить та гріє, - 
 В рідній хаті при бабусі 
 Кожен з нас радіє. 
Учень 10.
 І щасливий той живе, 
 В кого бабця люба є: 
 Той біди вже не зазнає, 
 Бо бабусенька скрізь дбає. 
Учень 11. 
Спасибі вам знову і знов. 
 За вашу ласку і любов. 
 За те, що вдома повсякчас 
 Ви так турбуєтесь про нас. 
Учень 12. 
Що нас так смачно годували, 
 Що нас так пильно доглядали, 
 Що не стуляючи очей, 
 Не досипали все ночей. 
Учень13. 
А давайте заспіваєм 
 Пісню про бабусю. 
 І бабусі, я це знаю, - 
 Всі зрадіють дуже. 
 Пісня « Пісенька про бабусю
 Вірш «Бабуся»
 Федотов Тимур
Танець «Ча –ча-ча»
У святковий день Жіночий,
 Тільки-но розплющу очі,
 До бабусі побіжу.
 Привітаю і скажу,
 Що люблю її без тями,
 Бо піклується за нами!
 І годує, з нами грає,
 Перед сном казки читає!
 Може, правда, й посварити –
 Та за мить почне жаліти!
 І хвилюється безмежно.
 Щоб були ми обережні.
 Ми із братом і сестрою
 Так пишаємось тобою!
 І щодня тобі охоче,
 Не лише у день Жіночий,
 Будем про любов казати
 І букети дарувати!
Пісня «Промінці для бабусі» 
Сахно Артемко
Вірш « Рідна бабуся»
Я з бабусею своєю
 Дружу давно-давно.
 І ми,- скажу вам, - з нею 
 В усьому заодно.
 Така моя бабуся – 
 Найкраща у житті.
 А руки ж у бабусі –
 Ну просто золоті!
 Вони що хочеш вміють,
 Скрізь роблять чудеса:
 То місять щось, то миють,
 Подивишся – краса!
 Так товсто мажуть пінку.
 Так щедро сиплять мак.
 Працюють без спочинку,
 А пестять ніжно так.
 І в хаті, і на дворі
 Пороблять все як слід.
 То чистять щось в коморі,
 То варять нам обід.
 Як смеркне – тіні дивні
 Сплітають на стіні:
 Казки такі чарівні
 Розказують мені.
 А там нічник засвітять,
 Онучка щоб міцніш спала.
 Мабуть, немає в світі
 Таких хороших рук!
Мирза Віолета
Учні дарують подарунки бабусям
Учень 14.
 Прийміть вітання наші щирі,
 Хай ваша доля розквіта,
 Хай у здоров’ї і щедротах
 Рясні красуються літа.
Учень 15. 
 Добро нехай незгасно світить,
 Ласкаве сонце радісно сія,
 Для вас сьогодні – найтепліші
 І найщирішії слова. 
Учень 16.
 Нехай волошками цвітуть яскраві ранки,
 Здійсняться тисячі бажань,
 Щоб доля дарувала тільки щастя,
 Ні грама бід, ні крапельки страждань. 
 Звучить пісня «Мамина сорочка» 
Учень 17. 
 Хай стелиться вам доля рушниками,
 Хай береже від злого майбуття,
 Із всіх доріг вертайтеся до мами,
 Тоді щасливим буде все ваше життя.
Ведуча3. Зі святом рідні, кохані,шановні,прекрасні. Нехай весна живе у вашому серці. Щодня, за будь-якої погоди та при будь-якому настрої. А настрій нехай вам забезпечують ті, хто поряд, хто любить вас і кого любите ви. Хай множиться щастям ваше життя, кохайте і будьте коханими! Здоров’я вам, родинного затишку, добробуту, гарного настрою на довгі літа!
Учень 18. 
 Є немало мам на світі,
 Мами добрі, мами світлі,
 Та одна наймиліша
 Хто вона ? Скажу Вам я 
 Рідна матінка моя.
 Учень 19.
 У моєї мами руки золоті 
 Очі карі, вії довгі і густі!
 А моя матуся схожа на веселку 
 Бо така чудова і така весела!
 Учень 20. 
 А моя як ніжний лісовий дзвіночок 
  Ніжні в неї руки, ніжний голосочок!
 А моя матуся гарна ,як калинка
 В неї чорні брови, губки, як малинка!
Учень 21.
 Моя матінка привітна 
 Гарна ніжна ,як весна,
 І ласкава ,і тендітна 
 Ніби пролісок вона.
Учень 22. 
 Ваші мами гарні,
 З Вами згоден я 
 Та найкраща мама 
 Все ж таки моя!
 Учень 23.
 І моя красуня!
 Ніде правди діти 
 Мабуть тут зібрались 
 Всі красуні світу.
Учень 24.
 Кожен любить свою маму,
 Бо вона найкраща 
 Найдорожча нам людина – 
 Люба матінка єдина!
 Якби сердець я вісім мав 
 Матусю, всі б тобі віддав!
Ведуча 1
Наші хлопчики хочуть привітати наших рідних матусь частівками
Частівки від хлопчиків.
1.Вас із святом ми вітаєм 
Неповторним весняним 
І частівки проспіваєм 
Мамам рідним,дорогим.
2. А сім'я у нас велика 
Я ще можу привести 
І не тільки маму й тата 
Є ще в мене дві сестри.
3.0й, сьогодні в мами свято
 І на кухні у нас тато 
Тато так обід варив,
Мало кухні не спалив.
4.Я для мами теж трудився 
У тазок води налив.
Наш будильник запилився 
То я з милом його мив.
5.Ой відкриті ми хлоп’ята
 не уміємо тужить.
 Без частівок веселеньких 
 Нам і часу не прожить.
6. Катя мамі помагала
 І на кухні прибирала.
Так посуду вона мила,
Що тарілки перебила.
7.Раз у рік на свято мами 
Я у руки віник взяв. 
Залишилася від нього 
Три соломинки усього.
8. Наймиліші, найдобріші 
Дуже любимо ми Вас.
 А тепер ловіть скоріше
 Поцілуночки від нас!
9.Ми частівки Вам співали 
Чи сподобались, чи ні 
А тепер ми Вас попросим, 
Щоб поплескали нам усі!
Ведуча 2. А тепер прослухайте гуморески .
Маю дірку
— Скільки буде, любий Грицю,
Як від трьох відняти три?
— Буду мати одиницю! —
Зводить очі догори.
— Не подумав ти, одначе,
Ось тобі іще задача:
Три цукерки до кишені
Ти поклав і загубив,
Як з крамниці йшов до нені.
Що лишилось? Полічив?
— Запитали б так спочатку.
Маю дірку. Треба латку.
Ніколи не пізно
— Чого ти так пізно прийшов на урок? —
Учитель питається грізно.
А учень до парти прискорює крок.
— Учитись ніколи не пізно!
Дивний школяр
Двох онуків дід старий
Посадив на руки
Та й розказує казки,
Слухають онуки.
Раптом менший запитав:
— А скажіть, дідусю,
Ви ходили в перший клас?
— Та ходив, Павлусю.
— От був номер! — малюки 
Сміхом залилися,
— Як до школи ви прийшли
З бородою й лисі.
Засвоєний урок
За якусь провину батько
Ставить Петю у куток .
Той насупився і каже:
– Добрий матиму урок!
Ось як виросту,то стану
Архітектором домів,
Щоби зводити будинки
Тільки круглі,без кутків.
Учень25. 
Милі наші матусі
Ми Вам шану складаємо 
І признатися мусимо 
Що без Вас нас немає.
Учень 26.
 Хай хоч і в маленькім ділі 
Та руки в нас уже умілі 
Для Вас, наші славні бабусі і мами 
Ростемо помічниками.
І подарунки змайстрували 
своїми власними руками.
Вручення подарунків мамам
Учень 27. 
Хай дзвенить по всюди пісня 
 Про найкращих наших мам! 
 Ми за все, за все на світі 
 Щиро дякуємо вам! 
 Пісня «Святкова пісня» 
Учень 28. 
Мила мамочка моя!
 Привітаю тебе я!
 І тобі в жіноче свято 
 Побажаю так багато:
 Будь здорова та щаслива,
 Будь весела та красива,
 Будь як квітка весняна –
 Ти така у нас одна! 
Учень 29. 
Чудове свято зустрічали 
 Сьогодні ми разом із вами. 
 Із днем жіночим привітали, 
 Всіх вас, бабусі, сестри, мами! 
Учень30.
 Коли ви поруч – сонце сяє, 
 І веселіш птахи співають. 
 І кожна з вас несе тепло, 
 Надію, щастя і добро!
Вчитель:  Окрім мам і  бабусь, наші хлопчики хотіли б привітатиі наших маленьких  красунь.
       8 дівчаток до вас уже йдуть
       Гарніших ніде – ніде не знайдуть,
       І розумні, і красиві,
       Працьовиті й не ліниві.
       Не дівчата – а топ – моделі,
       Не по класу  їм ходити, а по сцені.
1. Ангелінка любить малювати,
Ще багато хоче знати,
Вміє все  і все може,
У скрутну хвилину допоможе.
2. Дівчинку цю в класі поважають,
Бо голова громади вона
Розумна Тетянка - усі знають,
Чесна, енергійна, чарівна.
3. Танцівниця – вищий клас
Наталочка у нас,
Краще  б танці були, а не уроки, 
бо завдають вони мороки.
4. А Віолетта в нас  бойова
Захистить себе сама,
Хлопці  її поважають  
І ніколи не  чіпають.
5. Тендітна й симпатична,
Працьовита і лірична,
Артистична повсякчас
Амінка наша – просто клас !
6. Хоч вона найменша в класі,
     Не дає себе образить,
    І як квіточка гарненька
    Хто це ? – наша Коваль Оленка
7. Добра, ввічлива, старанна
І працює дуже гарно,
Хоч соромиться вона,
Наша Алінка- чарівна.
8. Дуже гарно вона співає,
Багато хто про це знає,
Гарні, добрі в неї друзі
У Мовчан Богданусі.
Учень 31.
Ми любимо вас, кохані наші мами.
Ми вам бажаємо здоров'ячка багато.
Ми хочемо, щоб завжди ви раділи
І щоб в житті ніколи не хворіли.
Учень32. 
Чудове свято зустрічали 
 Сьогодні ми разом із вами. 
 Із днем жіночим привітали, 
 Всіх вас, бабусі, сестри, мами! 
Учень 33.
 Коли ви поруч – сонце сяє, 
 І веселіш птахи співають. 
 І кожна з вас несе тепло, 
 Надію, щастя і добро!
Пісня  « Мама і сонечко» 
Учитель. Дорогі мами, бабусі, дівчатка від усієї душі вітаю вас із жіночим святом. Хай дні ваші будуть завжди сонячними і теплими, а життя ваше щасливим і довгим.
Хай стелиться вам доля рушниками,
Хай береже від злого майбуття,
Із всіх доріг вертайтеся до мами,
Тоді щасливим буде все ваше життя.
Дитячі  роботи
Подарунки для рідних матусь
Для рідних  бабусь