ШКОЛА МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА

Скоро ваша дитина піде до школи.
 В житті малюка почнеться новий складний період.Перевірити чи готова Ваша дитина до навчання в школі і допомогти їй підготуватися до школи Ви можете самі.Завдяки пам яткам можна перевірити готовність своїх дітей.Якщо Ви з ясуєте, що Ваш син чи донька не зовсім готові до навчання в школі, не впадайте  у відчай.У  Вас ще є час.Згідно  цих пам яток Ви можете допомогти своїм майбутнім першокласникам підготуватися до навчання в школі.Бажаю  успіхів!

 
 
 


ПОРАДИ БАТЬКАМ МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
     Щоб ваша дитина не потерпала від стресу, спричиненого різкою зміною у житті, рекомендуємо вам скористатись десятьма порадами:
1. Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу, шкільне життя. Спрямовуйте дитину на серйозне ставлення до навчання.
2. Не приховуйте труднощів, які чекають малюка у школі, але формуйте у нього впевненість у їх подоланні.
 3.Частіше звертайте увагу дитини на її зовнішній вигляд, хороші вчинки школярів.
 4.Прищепіть сину чи дочці найпростіші навички самообслуговування (вмиватися, чистити зуби, одягатися, доглядати одяг, акуратно їсти).
 5.Привчіть дитину лягати спати та вставати у певний час. Наприклад, укладатись у ліжко не пізніше дев'ятої години вечора, а прокидатись – о сьомій ранку.
 6.Заохочуйте малюка до малювання кольоровими олівцями, письма ручкою (написання паличок, кружечків, квадратиків).
 7.Прищеплюйте дитині дбайливе ставлення до книжок, олівців, зошитів, фломастерів. Навчіть її правильно гортати сторінки.
 8.Не стримуйте інтерес до навчання, заохочуйте малюка до набуття знань, обміну враженнями від почутого та побаченого.
 9.У будь-якій конфліктній ситуації не принижуйте гідності дитини, прагніть заохотити її до самовдосконалення.
 10.Завжди прагніть зрозуміти та підтримати вихователя, вчителя, не критикуйте їх у присутності дитини.
Перелік необхідних документів:
• Копія свідоцтва про народження.
• Заява встановленого зразка.
• Медична картка дитини (з обов'язковою відміткою про проходження медичного огляду та висновком педіатра, що дозволяє відвідувати заклад освіти).
Скоро в школу!
Навчальні предмети у 1 класі:
- Навчання грамоти (читання і письмо)
- Математика
- Англійська мова
- Природознавство
- Трудове навчання
- Образотворче мистецтво
- Музичне мистецтво
- Основи здоров'я
- Фізична культура
Вірші про цифри
Оцінка розвитку пізнання
1.Чи володіє дитина основними поняттями (наприклад: правий/лівий, великий/малий, верх/низ, до/з і т.д.)?
2.Чи вміє дитина класифікувати, наприклад: назвати речі, які можуть котитися; назвати одним словом групу предметів (стілець, стіл, шафа, ліжко - меблі)?
3.Чи може малюк угадати кінцівку нехитрої історії?
4.Чи може дитина втримати в пам'яті і виконати як мінімум 3 вказівки (одягни шкарпетки, сходи в ванну, там вмийся, після цього принеси мені рушник)?
5.Чи може дитина назвати більшість великих і малих літер алфавіту?
Оцінка базового досвіду
6.Чи доводилося дитині супроводжувати дорослих на пошту, в магазин, в ощадкасу?
7.Чи був малюк у бібліотеці?
8.Чи бувала дитина в селі, в зоопарку, в музеї?9.Чи була у Вас можливість регулярно читати малюкові, розповідати йому історії?
10.Чи виявляє дитина підвищений інтерес до чого-небудь. Чи є у неї хобі?
Оцінка мовного розвитку
11.Чи може дитина назвати і позначити основні предмети, що її оточують?
12.Чи легко їй відповідати на питання дорослих?13.Чи може дитина пояснити, для чого служать різні речі, наприклад, пилосос, щітка, холодильник?14.Чи може дитина пояснити, де розташовані предмети: на столі, під стільцем і т.д.?
15.Чи в змозі малюк розповісти історію, описати який-небудь випадок, що трапився з ним?
16.Чітко дитина вимовляє слова?
17.Чи правильна її мова з точки зору граматики?18.Чи здатна дитина брати участь в загальній розмові, розіграти будь-яку ситуацію, брати участь у домашньому спектаклі?
Оцінка рівня емоційного розвитку
19.Чи виглядає дитина веселою вдома і серед однолітків?
20.Сформувався у дитини образ себе як людини, яка багато що може?
21.Чи легко малюкові "перемкнутися" при змінах в розпорядку дня, перейти до нової діяльності?22.Чи здатна дитина працювати (грати, займатися) самостійно, змагатися у виконанні завдання з іншими дітьми?
Оцінка уміння спілкуватися
23.Чи включається дитина в гру інших дітей, чи ділиться з ними?
24.Чи дотримується вона черговість, коли цього вимагає ситуація?
25.Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи?
Оцінка фізичного розвитку
26.Добре дитина чує?
27.Чи добре вона бачить?
28.Чи здатна вона посидіти спокійно протягом деякого часу?
29.Чи розвинена є у неї координація моторних навичок (чи може вона грати в м'яч, стрибати, спускатися і підніматися по сходах без допомоги дорослого, не тримаючись за поручні, ...)
30.Чи виглядає дитина бадьорою і захопленою?31.Чи виглядає вона здоровою, ситою, відпочившою (основну частину дня)?
Зорове розрізнення
32.Чи може дитина ідентифікувати схожі і несхожі форми (знайди картинку, несхожу на інші)?33.Чи може дитина розрізняти букви і короткі слова (кіт/рік, б/п ...)?
Зорова пам'ять
34.Чи може дитина помітити відсутність картинки, якщо їй спочатку показати серію з 3-х картинок, а потім одну прибрати?
35.Чи знає дитина своє ім'я та назви предметів, що зустрічаються в її повсякденному житті?
Зорове сприйняття
36.Чи здатна дитина розкласти по порядку серію картинок?
37.Чи розуміє вона, що читають зліва направо?38.Чи може самостійно, без сторонньої допомоги скласти головоломку з 15 елементів?
39.Чи може інтерпретувати картинку, скласти невелику розповідь по ній.
Рівень слухових здібностей
40.Чи може дитина римувати слова?
41.Чи розрізняє слова, що починаються на різні звуки, наприклад, ліс/вага?
42.Чи може повторити за дорослим кілька слів чи цифр?
43.Чи здатна дитина переказати історію, зберігши основну думку і послідовність дій?
Оцінка відношення до книг
44.Чи виникає у дитини бажання подивитися книги самостійно?
45.Чи уважно і з задоволенням вона слухає, коли читають вголос?
46.Чи задає питання про слова, про їхнє значення?
Показником готовності дитини до школи буде максимальна кількість стверджувальних відповідей на дані питання
Вправи на розвиток емоцій
Гра «Знайди м`яч»
Обирається один ведучий. Діти сідають в ряд лицем до нього. За спинами передається невеликийм’ячик або інший предмет. По виразу обличчя та пози ведучий повинен вгадати, у кого м’ячик. Передача м’яча припиняється після сигналу.
Гра «Мімічна гімнастика»
Дитині пропонується виконати ряд вправ для мімічних м`язів обличчя. Наморщити чоло, підняти брови (подив). Розслабитися. Залишити чоло гладким протягом однієї хвилини. Зсунути брови, нахмуритися (серджуся). Розслабитися. Повністю розслабити брови, закотити очі (а мені все одно – байдужість). Розширити очі, рот відкритий, руки стиснуті в кулаки, все тіло напружене ( страх, жах). Розслабитися. Розслабити повіки, чоло, щоки (лінь, хочеться дрімати). Розширити ніздрі, зморщити ніс (огида, вдихаю неприємний запах). Розслабитися. Стиснути губи, примружити очі (презирство). Розслабитися. Посміхнутися, підморгнути (весело, ось я який!).
Гра «Чарівний мішечок»
Перед грою потрібно обговорити з дитиною який у неї настрій, що вона відчуває, може ображена на когось. Далі дитині пропонують скласти у чарівний мішечок всі негативні емоції: злість, образу, сум. Цей мішечок з усім  поганим, що  в  ньому  єсть, викидається. Можна  запропонувати  дитині  самій  викинути  мішечок. Добре, якщо  дорослий  теж  покладе  в  цей  мішечок  свої  негативні  емоції.
Можна  використати  ще  один  «чарівний»  мішечок,  з  якого  дитина  дістане  ті  позитивні  емоції,  які  вона  хоче.
Гра «Малюємо  емоції  пальцями»
Дитині  пропонується  намалювати  свої  емоції  пальцями. Для  цього  потрібно  використовувати  баночки  з  гуашевою  фарбою. Можна  намалювати  свій  настрій  за  допомогою  пальців.
Гра «Різнокольорова  вода»
Дитині  пропонується розфарбувати  воду  в  різні  кольори. Запитайте  в  дитини, як  зробити  «сердиту  воду», «добру», «веселу». Можна  розфарбовувати  воду  в  найрізноманітніші  настрої. Покажіть  дитині, як  можна  за  допомогою  однієї  і  тієї  ж  фарби  отримати  різні  відтінки  і  як  при   цьому  зміниться  «настрій» води. Наприклад, чорна  вода була  «сердитою», а  сіра  стала  вже  «задумливою».
Гра «Крижинки»
Гра  являється  продовженням  попередньої  гри. Вона  дуже  швидкоплинна, але  напрочуд  гарна. Заморозьте  в  холодильнику  розфарбовану  дитиною  воду, а  потім  розбийте  різнокольорові  крижинки  на  дрібні  шматочки. Спробуйте  викласти  візерунок  з  крижаної  мозаїки. Згадайте, який  настрій  був  у  розфарбованої  води. А  який  став  у  отриманого  візерунка?
Гра «Настрій»
Діти  сидять  в  кругу  і  перекидають  друг  другу  м’яч. Ведучий  кидає  його  одному  з  дітей  і  називає  будь-який настрій  або  емоцію. Дитина  повертає  м’яч  і  називає  протилежний  настрій. Наприклад:
Веселий – сумний
Добрий – злий
Теплий – холодний
Ясний – темний
Гра «Музика та  емоції»
Прослухавши  музичний  уривок, діти  описують  настрій  музики: весела – сумна, задоволена – сердита, смілива – боязлива, бадьора – втомлена, тепла – холодна.
Гра «Малюємо  настрій  музики»
Після  прослуховування  та  обговорення  характеру  і  настрою  музики  можна             запропонувати  дітям намалювати  її.
Вправа «Зображення  емоції»
Дорослий  показує  дітям  картинки  із  зображенням  емоцій: радість, сум, подив, злість,страх, сором, цікавість.
Завдання дітей – визначити,  яке  почуття  виражає  картинка. Потім  дорослий  пропонує зобразити  дітям  кожну  з  емоцій.
Вправа «Вгадай  емоцію»
На  столі  картинкою  вниз  викладаються  схематичні  зображення   емоцій. Діти  по  черзі  беруть  будь-яку  картинку  не показуючи  її  іншим. Завдання  дитини – за  схемою  вгадати  емоцію, настрій  і  зобразити  її  за  допомогою  міміки, пантоміміки, голосових  інтонацій.
Інші  діти-глядачі  повинні  визначити, яку  емоцію  переживає, зображує  дитина. 
Вправа «На  що  схожа  емоція»
Дітям пропонується  повідати  іншим  про  якусь  емоцію: її  можна  намалювати, можна  порівнювати  з  яким-небудь  кольором, твариною, станом, можна  показати  її  в  рухах – усе  залежить  від  фантазії  і  бажання  дитини.
Вправа «Подивимось  один  на  одного»
Діти  розбиваються  на  пари, беруться  за  руки. Ведучий  пропонує: «Дивлячись  тільки  в  очі  і  тримаючись  за  руки, спробуй  мовчки  передати  різні  емоції: «Я  смутний, допоможи  мені!», «Мені  весело, пограймо!», «Я  не  хочу  з  тобою  дружити!» Потім  діти  обговорюють,у  якому  випадку  яка  емоція  передавалася  і  сприймалася.
Вправа «Тигр  на  полюванні»
Дорослий – тигр. За  ним  стають  тигренята. Тигр  навчає  дітей  полювати. Тигренята  повинні  наслідувати  рухи  і  не  вискакувати  попереду  тигра, інакше  отримають  ляпанець. Тигр  дуже  повільно  виставляє  вперед  одну  ногу  з  п’яти  на  носок – витягає  одну  пазуристу  лапу, потім  виставляє  другу  ногу, другу  лапу, підгинає  голову, вигинає  спину  і  повільно  й  обережно  крадеться  до  здобичі. Зробивши  5-6 стрибків, він  групується, притискує  до  грудей «лапу», голову, присідає, готуючись  до  вирішального  стрибка, і різко  стрибає, видаючи  голосний  клич: «Ха!». Тигренята  роблять  усе  це  з  ним  одночасно.
Вправа «Скажи, як я»
Дітям  пропонується  прослухати  уривки  із  знайомих  віршів  і  визначити  їх тембровий  відтінок, відповівши  на  питання: «Яким  голосом  я  прочитала? Чому?». Потім  виразно  прочитати  уривок, наслідуючи  мову  вихователя.
Ускладнення:
1. Підібрати  піктограму, що  відповідає  емоційному  забарвленню  вірша. 
2. Передати  емоції  за  допомогою  міміки, пантоміміки, наслідуючи  виразні  рухи  вихователя.
Вправа «Який (яка) я»
Дорослий  пропонує дітям  висловити  свій  емоційний  стан, своє  самопочуття  за  допомогою  епітетів  та  порівнянь.
Наприклад: я  веселий  та  грайливий, як  літній  дощик; я  задоволена,  як  кішечка  на  сонечку.
Вправа «Чарівний  обруч»
Дорослий  пропонує  дітям  стати  в коло, у  центрі  якого  лежить  обруч. Вихователь  пояснює, що  цей  обруч  чарівний  і  кожен, хто  стане  в  нього  перетворюється  на  веселого  цуцика ( злу  пантеру, сумного  зайчика, здивовану  кізочку). Під  відповідну  музику  діти  почергово  виконують  ролі.
Вправа «Будівники»
Учасники  стають  в одні  лінію. Ведучий  пропонує  уявити  і  показати  мімікою  та  рухами, як  передаєш  сусіду:
важке  цебро  з  цементом;
легкий  пензлик;
цеглу;
величезну  важку  дошку;
цвях;
молоток.
Вправа «Підбери  риси  до  обличчя»
Дітям  пропонується  визначити  емоційний  стан  намальованих  героїв  у  певних ситуаціях. Діти  зображені  без рис  обличчя.
Вправа «Угадай  настрій  по  голосу»
Педагог  вимовляє  фразу  з  тембровим  відтінком, що  відповідає  вираженню  однієї  з  емоцій. Дитині  пропонують набір  піктограм, з  яких  вона  повинна  вибрати  ту, на  якій  вираз  обличчя  відповідає  даній  емоції.
Вправа «На  що  схожий  настрій»
Учасники  гри  почергово говорять, на  яку  пору  року, природне  явище, погоду  схожий  їхній  сьогоднішній настрій. Почати  порівняння  краще  дорослому: «Мій  настрій  схожий  на  білу  пухнасту  хмаринку,  а  твій?». Вправа  проводиться  по  колу. Дорослий  узагальнює який  же  сьогодні  настрій  у  всієї  групи: смутний, веселий, смішний.
Вправа «Через  скло»
Дітям пропонується  сказати  що-небудь  один  одному  жестами, уявивши, що  вони  відділені  один  від  одного  склом, крізь  яке  не  проникають  звуки. Тему  для  розмови  дитині  можна  запропонувати, наприклад: «Ти  забув  надягти  шапку, а  на  вулиці  дуже  холодно», або «Принеси  мені  склянку  води, я  хочу  пити», або  дитина  сама  придумає  своє  повідомлення.
Вправа «Тренуємо  емоції»
Запропонуйте дітям  насупитися,  як:
осіння  хмара, розлютована  людина, зла  чарівниця,
Посміхнутися, як:
кіт  на  сонечку, саме  сонце, Буратіно, хитра  лисиця, радісна  дитина, начебто  вони  побачили  диво
Позлитися, як:
дитина, у  якої забрали  морозиво, два  барани  на  мосту, людина, яку  вдарили
Злякатися, як:
дитина, що  загубилася  в  лісі, заєць, що  побачив  вовка, кошеня, на  якого  гавкає  собака
Виразити  втому, як:
тато  після  роботи, людина, що  підняла  щось  важке, мураха, що  тягне  велику  муху
Зобразити:
туриста, що  зняв  важкий  рюкзак, дитину, що  багато  потрудилася, але  допомогла  мамі, стомленого  воїна  після  перемоги.
Вправа «Живі  картинки»
Розглядання  ілюстрацій  до  художній  творів  супроводжується  аналізом  немовних  засобів  виразності. Після  розглядання  діти  вправляються  у  наслідуванні   зображеним  емоційним  станом  героїв, вираженим  зазначеними  засобами. На  початковому  етапі  вихователь  дає  зразок  використання  цих  засобів.
Варіанти:
1. «Зроби, як я» («Повтори  за  мною», «Покажи, як  я»), педагог  показує  різні способи  вираження  емоцій  персонажів  за  допомогою  немовних  засобів  виразності. Діти  повторюють  за ним.
2. Від  імені  будь-якого  персонажа  діти  виконують  різні  завдання: піймаємо  метелика, підкрадемося  до  будиночка.
Вправа «Зміни  голос»
Дітям  пропонується  уявити собі  і  зобразити  ситуацію, коли  Лисиця ( Заєць, Вовк) вітає  Ведмедя, якого  боїться; Лисицю-подружку; Зайця, якого  хоче  з`їсти.
Варіант. Запропонувати  дитині  голосом  зляканої  Оленки  попросити  грубку ( річку, яблуньку) сховати  її; виконати  пісеньку  Кози  з  казки  «Вовк  і  семеро  козенят», голосом  Вовка, голосом  Кози; сказати  голосом  одного  з  трьох  ведмедів, щоб  було  зрозуміло, хто  запитує: «Хто  сидів  на  моєму  стільці?», «Хто  їв  з  моєї  миски?»
Вправа «Уяви  собі»
Вихователь  запитує  дитину: «На  чому  ти  сидиш?». Дитина  відповідає. Потім  їй  пропонується  уявити  і  зобразити, як  би  вона  злякалась, якби  сиділа  на даху (на  верхівці  дерева). Дитину  запитують: «Що  ти  побачила?» Потім пропонують  уявити  собі  і  показати, як  би  вона  здивувалась, якби  побачила  веселу  лисичку (великого  птаха, ведмедя); як  би  вона  злякалась, якби  побачила  дракона ( чудовисько, Бабу  Ягу).
Питання: «Кого  зустрів?» Дитина  показує, як  би вона  зраділа, якби  приїхала  бабуся (брат, друг)
Питання: «Кого  проводив?» Дитина  зображує  смуток  від  того, що  від`їхала  мама (загубилось  цуценя, кошеня,занедужав  друг, зламалася  улюблена  іграшка)
Питання: «На  кого  розсердився?» Дитина  уявляє  і  зображує, як  би  вона  розсердилась, якби у  неї  відняли  новий  велосипед (цукерку, іграшку).
Вправа «Продовж  речення»
Дітям  пропонується  продовжити  речення,  у  якому  дається  опис  емоційного  стану персонажів, зображених  на  предметних  та  сюжетних  картинках. Після  розглядання  картинки  пропонується  гра «Я  почну, а  ти  продовж  речення».
1. «У  цього  зайчика  свято. Він… (веселий). На  його  мордочці…(посмішка). Його  очі…(сяють  від  радості). Вони  схожі…(сяють  від  радості). Вони схожі…(на  сонечко  з  проміннячками). Зайчик  з  радості  плескає…(у  долоні)  і  стрибає…(на  одній  лапці)».
2. «Цей  ведмедик  смутний. На  його  мордочці  немає…(посмішки), очі…(сумні). Лапки…(лежать на  колінах). Він  смутно  опустив…(плечі)   і  тихо  сидить…(на  стільці). Грати  йому…(не  хочеться)».
3. «Мальвіна  дуже  здивувалася. Її  очі…(широко  відкриті), руки…(  притиснуті  до  щік, до  грудей). Вона  викрикнула  від  несподіванки…(«Ах!», «Ох!», «Оце  так!») і  навіть  злегка…(присіла)»
4. «Цей  гном  сильно  злякався. Його  очі…(широко  відкриті). Від  страху  він  сильно…(тремтить). Руки…(притиснуті  до  грудей.
5. «Карабас  дуже  розсердився. Його  очі…(дивляться  зі  злістю, зіщурені). Він» стиснув…(кулаки), тупотить…(ногами)  і  голосно  кричить…(«Я  вам  покажу!»)».
Вправа «Зобрази  на обличчі»
Дітям  пропонується  відобразити  на  обличчі  зміст  речення: «холодний  вітер», «похмурі  хмари», «сонячний  день», «чудова  веселка», «блиснула  блискавка», «спілий  кавун», «зелене  яблуко», «гіркий  перець».
Вправа «Угадай, з якої  казки  герой»
Дітям  пропонується  визначити, якому  персонажу  і  з  якої казки  належать  слова, які  вихователь  вимовляє  з  відповідною  інтонацією. Потім  пропонується  відповісти  на  запитання: «Сумно  чи  радісно  говорить  герой?», «Швидко  чи  повільно (тихо  чи  голосно?)»
Ускладнення: 
1.Слова  персонажа  вихователь  супроводжує  характерними  виразнимирухами.          
2. Дітям  пропонується  самим  придумати  подібні  загадки.                                                 
3. Розігрується  діалог з  літературним  героєм. Дитині  пропонується  поговорити  з  будь-яким  персонажем  зі  знайомих  казок. Педагог  дає  дитині  ляльку, собі  бере  іншу. Потім  веде  діалог, втягуючи в  нього  дитину  так, щоб  інтонаційно  виразити  відповідність  основним  емоціям. Наприклад: зображуючи  бабусю, вихователь  звертається  до  дитини, яка  зображує  онуку: «Чому, онучко, ти  така  сумна? Не  йдеш  з  подружками  погуляти?» Дитина  відповідає. Вихователь: «Не сумуй, посміхнися. Проспівай  мені  веселу  пісеньку, розкажи  вірш, розсміши  бабусю». Дитина  виконує прохання.
Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти
1. Що зайве? Чому? 
а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор. 
б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець. 
2. Назвати ознаки предмета: 
Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий. 
Лисиця ( яка?) – руда, хитра. 
3. Скласти речення з омонімами: 
ключ, лисички, коса, лист, сонечко. 
4. Назвати предмети, які входять в групу: 
Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець). 
Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода). 
Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси). 
5. «Хто більше?» 
На дошці записані слова: 
а) секунда, сіно, село, степ,ь коса, ліс; 
б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор. 
Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками). 
6. Гра «Піймай велику букву». 
Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик. 
7. «Добери пару». 
Підібрати слова, які відрізняються одним звуком: 
гайка - чайка 
дуб - зуб 
миска - мишка 
коза - коса. 
8. Назвати «дзеркальні» слова: 
Пилип, Алла, наган, потоп, дід, око, біб. 
9. Скласти слово із поданих букв: 
а) д, т, и, і - діти; 
б) о, л, е, п - поле; 
в) д, ш, о, к, а - дошка. 
10. Хто яку роботу виконує? 
Лікар - … ( лікує людей). 
Пекар - … ( пече хліб). 
Учитель - … ( навчає дітей). 
Хлібороб - … ( вирощує хліб). 
11. Скласти словосполучення: 
Батьківщина - … рідна, дорога, наша. 
Школа – світла, нова, велика, простора, кличе. 
12. Хто це? Що це? 
Назвати предмет за його ознаками: 
а) руда, хитра -… ( лисиця): 
б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон): 
в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … 
( заєць). 
13. Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі: 
= о – о = сіно 
= о – о ліки 
- о – о – півень 
= о = день 
колос 
14. Гра «Хто чи що»? 
Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? : 
ворона, кінь, ворота, діти, гриб, 
літо, синиця, літак, льотчик. 
15. Визначити спільну частину в словах: 
а) сад, садок, садівник, садочок, садити; 
б) ліс, лісок, лісник, лісовий, пролісок. 
16. Вставити потрібне слово. 
а) Сяє … сонце. (лагідне, веселе). 
б) Катруся читає … книгу. (цікаву, захоплюючу). 
в) … берізка опустила свої віти. (білокора, сумна). 
17. Дібрати влучне слово: 
а) зелена – курка, ластівка, трава; 
б) солодкий – лимон, цукор, хрін; 
в) рідний – батько, міст, портфель. 
18. Переставити букви, щоб утворилося слово: 
нора - рано; 
вікно - вінок; 
сосна - насос. 
19. Назвати одним словом: 
Карась, щука, сом - … ( риба). 
Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи). 
Липа, дуб, сосна - … ( дерева). 
20. Продовжити речення. 
а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття). 
б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево). 
21. Хто як пересувається? 
Білка - … стрибає. 
Кінь - … бігає. 
Риба - … плаває. 
Метелик - … літає. 
Рак - … повзає. 
22. Порівняти ознаки предметів. 
Сніг м’який, а лід - … твердий. 
Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий. 
Помідор – червоний, а огірок - … зелений. 
23. За назвами дій впізнати тварину. 
Бігає, ірже - … кінь. 
Пищить, літає, кусає - … комар. 
Повзає, плаває - … черепаха. 
24. Що чим роблять? 
Голкою - … шиють. 
Лопатою - … копають. 
Косою - … косять. 
25. Вставити букви, що позначають голосні звуки: 
п..рт.. ( парта), кл…с ( клас), р…к…в ( рукав), 
…ч…нь ( учень), в…кн… ( вікно), з…ш…т ( зошит). 
26. Скласти ланцюжок. 
Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного: 
ластівка – атлас – син – небо – орел… 
27. Підібрати до складу букву, щоб утворилось нове слово: 
МИ Н 
ОБІ Р 
ЛИМО Д 
28. Гра «Хто швидше збере речі» 
Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки зі словами, в яких є звук [с ] а другий – зі звуком [ ш ]: шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка. 
29. Знайти пару. 
На картках написані слова: 
гичка, рак, кіт, коса, та ін.. 
На дошці – мак, дичка, кит, коза, роса, кір. 
Підібрати слово, яке відрізняється лише однією буквою: 
рак - мак 
кір – кіт - кит 
коа – коса – роса 
миша - тиша 
гілка – білка – гірка. 
30. Яка буква зайва? 
Вчитель читає пари слів, учні називають вставлену букву: 
сова - слова 
мак - маяк 
мак - смак 
казка - указка 
хід - схід 
сон - слон 
31.Гра«Пригости друга» Назвати слова, назви страв,в яких є звук [Р ] : 
риба, морозиво, торт, 
цукерки, варення, сир. 
32. Шаради - загадане слово розподіляється на кілька частин: 
Для дівчаток – це краса, 
Її щоденно заплітають. 
Відкинеш на початку « К » - 
Жалить, дзижчить, кусає. ( Коса – оса). 
33. Метаграми – загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова. 
Читати з « К » - тебе везе. 
Читати з « Т » - за тобою повзе. 
Якщо на « Л » ці букви замінити, 
Нічого не дає робити. ( Кінь – тінь – лінь). 
34. Анаграми – слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів. 
Ось зернятко сипле Шура, 
Збіглися до неї… кури.
Переставиш в слові букви –
Тебе обіймуть мамині … руки. ( Кури – руки).
Хто летить стрілою вгору
Вище хмар на іншу планету?
А переставиш букви в слові,
То повезе тебе … карета. ( Ракета – карета).
35. Виправити слово.
Знайти слово, в якому допущено помилку.
Рік пішов гуляти в сад.
Не дійшов , бо повз назад. ( Рік – рак)
Ходить капля біля річки,
Витягає жаб з водички. ( Капля – чапля).
Вчимо математику граючись
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ УЧНІВ 1 КЛАСУ
Написання цифр від «1» до «10»
1.Цей комплект завдань - перший крок до вивчення написання цифр від одного до десяти та рахунку. Завдання також сприяють здобуттю дитиною навичок дрібної моторики. У завданнях дитина кілька разів з’єднує пунктирні лінії для написання цифр «1», «2», «3», «4», «5», «6», «7», «8», «9» та «10». Потім, самостійно або за допомогою батьків, рахує кількість графічних елементів та пише відповідну цифру у спеціально відведеному для цього місці.
Написання цифр
2. Комплект завдань: графічні диктанти
Цей комплект, що містить 12 окремих завдань, є чудовою можливістю підготувати дошкільнят до подальших навантажень у молодших класах та допомогти першокласникам адаптуватись до навчання, адже графічні диктанти сприяють розвитку навичок письма, дрібної моторики та координації рухів, а також уваги, просторової орієнтації, абстрактного мислення, старанності та посидючості. У кожному завданні комплекту дитині необхідно намалювати зображення слідуючи підказкам, а потім розмалювати його у відповідні кольори.
Графічні диктанти
3. Головоломка "Математична піраміда"
Цей комплект завдань надає можливість поєднати розвиток логічного мислення й уваги дитини із тренуванням навичок усного рахунку, додавання та віднімання. Кожне завдання має форму головоломки й вимагає ретельного аналізу та зібраності. Спочатку дитині необхідно ознайомитись із принципом, за яким побудовані математичні піраміди комплекту, його описано у зразку. Далі у кожному завданні (всі вони мають зростаючий рівень складності від 1-го до 8-го відповідно), зробити математичні обчислення та заповнити отриманими числами всі кружечки пірамід.
Головоломка
4. Малювання геометричних фігур
Цей комплект завдань - перший крок до вивчення геометричних фігур. Завдання також сприяють здобуттю дитиною навичок дрібної моторики. У завданнях дитина кілька разів з’єднує пунктирні лінії для малювання різноманітних геометричних фігур, а потім самостійно малює відповідну фігуру у спеціально відведеному місці. У останньому завданні комплекту дитина знаходить відповідні фігури та розмальовує їх у задані кольори.
Малювання геометричних фігур
5. Вчимося міркувати за аналогією
Цей комплект завдань є відмінним практичним засобом для розвитку й тренування логічного мислення та вміння робити обґрунтовані умовиводи, що базуються на визначенні схожості й певних спільних принципів, закладених у двох наданих предметах. У кожному завданні дитині необхідно уважно проаналізувати схожість і відмінність перших двох малюнків та намалювати пару третьому, користуючись аналогічним принципом. Принцип аналогії, використаний у завданнях, дозволяє дитині більш ефективно міркувати та набувати нових знань про навколишній світ.
Вчимося міркувати за аналогією
6. Визначаємо час
На жаль багато дітей не можуть визначити час за аналоговим годинником і цей комплект завдань створений щоби вирішити цю проблему. Завдання стануть чудовою практикою та допоможуть дитині у майбутньому із легкістю визначати час, як на цифровому, так і на аналоговому годиннику. Комплект складений із кількох завдань різної складності у яких потрібно встановлювати та записувати час, малювати стрілки на аналогових годинниках, знаходити годинники на яких визначений однаковий час та інше. Поясніть дитині, що позначають довга та коротка стрілки на годиннику та виконайте завдання комплекту.
Визначаємо час
7. Розмальовка «Цифри від 1 до 10»
Це завдання - перший крок до розвитку письма. Завдяки завданню діти розвивають навички дрібної моторики та графомоторні навички, одночасно вивчаючи цифри від одного до десяти та основні кольори. У кожному завданні дитині пропонується з’єднати пунктирні лінії та навести контур відповідної цифри. Після цього дитина розмальовує цифру у відповідності до кольорового прикладу. У останньому завданні комплекту пропонується розмалювати всі цифри у відповідні кольори.
Розмальовка
8. Математична гра «Хто швидше рахує?»
Цей комплект завдань є чудовою можливістю заохотити дитину до виконання математичних операцій і вдосконалити її навички додавання, віднімання, множення та ділення. У завданнях комплекту дитині пропонується розв’язати якомога більше математичних прикладів за обмежений відлік часу. Дитина може змагатись із собою, постійно вдосконалюючи власний результат, або зі своїми друзями. Веселий і конкурентний дух змагання допоможе їй досягти успіху не лише в математиці, а й у навчанні в цілому.
Математична гра
9. Додай відсутню частину
Цей комплект завдань є відмінною можливістю для розвитку логічного, аналітичного та нестандартного мислення дитини, а також для розвитку її просторового сприйняття оточуючого світу. У завданнях дитині пропонується проаналізувати кожну з форм у лівій частині завдання та віднайти для неї відсутню частину серед форм, представлених праворуч. Під час виконання завдання, окрім активації розумових процесів, відбуватиметься залучення уваги дитини, що позитивно позначиться на її розвитку та навчанні в цілому.
Додай відсутню частину
10. Математична головоломка
Цей комплект завдань створено задля того, щоб покращити вміння дитини виконувати різні математичні операції, а саме додавання, віднімання та множення, оперуючи як цілими числами, так і десятковими дробами. Кожне завдання комплекту побудоване у формі головоломки, під час виконання якої дитина залучатиме увагу, аналітичне та логічне мислення, що, відповідно, вдосконалюватиме її навички. У завданнях комплекту дитині необхідно розв’язати запропоновані рівняння й записати правильну відповідь так, як показано у приклад
Математична головоломка
11. Арифметичний лабіринт
Цей комплект завдань покликаний закріпити вміння дитини швидко рахувати подумки, виконуючи двомісні математичні операції. Його особливість полягає в тому, що на полі кожного завдання містяться приклади як на додавання, так і на віднімання, отже, дитина постійно переключатиметься з прямої арифметичної дії на обернену, тренуючи гнучкість мислення та увагу. У кожному завданні-лабіринті, орієнтуючись на стрілочки «вхід» та «вихід», дитині необхідно розв’язати математичні приклади у клітинках та замалювати ті з них, в яких сума або різниця складає вказане число.
Арифметичний лабіринт
12. Числові лабіринти: цифри та числа від 1 до 20
Чи знає ваша дитина всі цифри й числа від одного до двадцяти, чи може назвати їх за порядком? Цей комплект завдань закріплюватиме знання цифр та чисел. Роздрукуйте завдання і попросіть дитину прокласти шлях лабіринтом цифр. Від кожної цифри до наступної є тільки один правильний напрямок, що необхідно позначити, намалювавши стрілки або замалювавши всі квадратики у порядку від одного до десяти або від одного до двадцяти. Завдання стане добрим підґрунтям для подальшого навчання рахунку.
Числові лабіринти
13. Рахуємо геометричні фігури
Цей комплект завдань надає чудову можливість закріпити знання дитини про двовимірні геометричні фігури: квадрат, трикутник, коло, прямокутник та п’ятикутник. Кожне завдання побудоване таким чином, аби максимально задіяти просторове сприйняття дитини та її увагу, особливо концентрацію та здатність до переключення, які важливі не лише для вивчення геометрії, а й для навчання в цілому. У завданнях дитині необхідно порахувати кожен вид геометричних фігур та записати відповідь у відповідній клітинці, а також позначити відсутні фігури.
Рахуємо геометричні фігури
14. Простий математичний лабіринт
Цей комплект завдань допоможе дитині покращити та закріпити навички додавання та віднімання. Кожне його завдання побудоване у формі лабіринту, отже, крім виконання арифметичних дій, дитина залучатиме увагу, логічне мислення, а також проявлятиме терпіння й посидючість. У кожному завданні, починаючи від стрілочки «вхід», дитині потрібно розв’язати математичні приклади у клітинках та замалювати ті з них, в яких сума (або різниця – відповідно до умов завдання) складає вказане число і таким чином дійти до виходу з лабіринту.
Простий математичний лабіринт
15. Комплект завдань: вчимося віднімати
Цей комплект завдань надає відмінну можливість не лише навчити дитину такої важливої математичної операції, як віднімання, а й наочно її продемонструвати, залучаючи зорову пам’ять і таким чином покращуючи засвоєння інформації. У кожному завданні комплекту дитині необхідно розв’язати запропоновані приклади на віднімання та записати отримані відповіді двома способами: цифрами та кружечками різного кольору.
Комплект завдань
16. Знайди потрібну відповідь
Цей комплект завдань дає змогу поєднати розв’язання прикладів на додавання та віднімання із тренуванням таких властивостей уваги, як зосередженість, переключення та стійкість, що разом посилюватимуть набуття математичних навичок. Особливістю завдань даного комплекту є одночасна присутність багатьох прикладів на додавання або віднімання, серед яких є ті, сума або різниця яких становить певне число, про яке дитина повідомлена заздалегідь. Отже, їй необхідно розв’язати їх усі, щоб знайти саме його.
Знайди потрібну відповідь
17. Розмальовка за арифметичними діями
Цей комплект завдань є чудовою можливістю поєднати тренування декількох важливих для дитини навичок: виконувати арифметичні операції, покращувати дрібну моторику та знання основних кольорів. У кожному завданні дитині пропонується крок за кроком вирішувати прості математичні вправи, результат яких вказуватиме на певний колір, яким необхідно розмалювати відповідну ділянку малюнка. Виконання завдань комплекту сприятиме комплексному розвитку дитини та є відмінним тренуванням її когнітивних функцій.
Розмальовка
18. Вивчаємо симетрію (прості фігури)
Цей комплект завдань запрошує дитину поринути у світ симетрії, що є не лише геометричним поняттям, а й однією з важливих властивостей природи та елементом творчого надбання людини, проявом гармонії та краси. Виконуючи завдання комплекту, дитина покращуватиме навички дрібної моторики, зорово-моторної координації та вивчатиме особливості розташування зображень на площині. У кожному завданні комплекту дитині потрібно намалювати дзеркальне відображення кожної із запропонованих половинок різноманітних фігур, щоб зображення набули цілісного вигляду.
Вивчаємо симетрію
19. Малювання по крапках
Цей комплект є чудовою можливістю поєднати розвиток просторової орієнтації та просторового сприйняття дитини, її зорово-моторної координації, навичок дрібної моторики та рахунку, а також закласти добру основу для гарного почерку. Дитині пропонується відповідно до малюнку, намальованого в якості зразку у кожному завданні, намалювати ідентичний йому малюнок у нижній частині, а потім розмалювати на свій розсуд. Виконуючи завдання, дитина залучатиме увагу та проявлятиме старанність.
Малювання по крапках
20. Комплект завдань: вчимося додавати
Цей комплект завдань надає відмінну можливість не лише навчити дитину такої важливої математичної операції, як додавання, а й наочно її продемонструвати, залучаючи зорову пам’ять і таким чином покращуючи засвоєння інформації. У кожному завданні комплекту дитині необхідно розв’язати запропоновані приклади на додавання та записати отримані відповіді двома способами: цифрами та кружечками відповідного кольору. Виконуючи завдання, дитина також матиме змогу вивчити та закріпити на практиці такі поняття, як «доданок» та «сума»
Вчимося додавати
21.Розв’яжи приклади на додавання
Цей простий комплект завдань тренуватиме навички додавання та покращуватиме навички рахунку. Комплект містить дванадцять окремих завдань у кожному з яких подано дванадцять прикладів на додавання. Всі приклади у завданнях розташовані за зростанням, що робить їх вирішення простішим та зрозумілішим для дитини. Комплект допоможе у випадку коли дитина вже знає принципи додавання, але має труднощі під час виконання цієї операції з більш великими числами та цифрами.
Приклади на додавання
22. Знайди доданки
Цей комплект завдань створений таким чином, аби він надавав дитині можливість вдумливо й зосереджено тренувати не лише навички розв’язання математичних прикладів на додавання, а й розвивало логічне мислення. У завданнях цього комплекту математичні приклади подані без доданків, які необхідно підібрати виходячі із заздалегідь зазначеної відповіді. Попросіть дитину записати два доданка у кожному прикладі так, щоб він вирішувався правильно. Наголосіть на тому, що всі приклади мають бути розв’язані по-різному. Зауважте, що від зміни місць доданків сума не змінюється.
Знайди доданки
23. Вчимось рахувати: правда чи кривда
Цей комплект завдань створено задля того, щоб поєднати формальне виконання математичних операцій із залученням уваги, зосередженості та аналітичного мислення дитини. Його особливість полягає в тому, що дитині необхідно уважно проаналізувати вже розв’язані приклади на додавання або віднімання, подумки розв’язуючи їх іще раз, та розподілити на помилкові та вірні, сортуючи відповідним чином (у стовпчик «правда» або «кривда»), а також проілюструвати своє рішення.
Казка про апостроф
Вимова і написання слів з апострофом