БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

Правильно сидіти необхідно не тільки в школі, але й вдома.

Девіз: «Я здоров’я збережу, сам собі допоможу»
 
  

 

Пам'ятка безпечної поведінки під час літніх канікул для учнів
Ось і розпочинаються літні канікули. Як завжди, кожен з нас проведе їх по-різному. Подорожі,екскурсії, море, гори, походи, багато друзів - все це чекає на вас влітку. Бажаємо усім гарного відпочинку, яскравих вражень, незабутніх зустрічей, захоплюючих мандрівок!
Але також закликаємо Вас завжди пам`ятати елементарні правила безпеки, щоб літній відпочинок не був зіпсований:
- Гуляти й гратися можна в місцях, які призначені для цього.
- Небезпечними для ігор можуть бути сходи, підвали, горища, будівельні майданчики, ліфти.
- Під час ігор у небезпечних місцях можна одержати травми й каліцтва різного ступеня тяжкості.
- Під час ігор не варто демонструвати свою хоробрість одноліткам, стрибаючи з великої висоти, пірнаючи з крутих схилів на велику глибину, здираючись якнайвище на дерева.
- Під час літнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.
- Під час канікул слід, як і раніше, дотримуватися правил техніки пожежної безпеки.
- Не можна брати в руки незнайомі предмети, кидати їх у вогонь, гратися ними. Найкраще повідомити про місце їхнього знаходження дорослим.
- Під час відпочинку на узбережжі слід обов'язково дотримуватися правил поведінки на воді й поблизу неї.
- Одяг та взуття для відпочинку слід вибирати згідно із сезоном.
- Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.
Гарних вам канікул!
 
ПАМ’ЯТКА З БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ДЛЯ УЧНІВ ПІД ЧАС ВЕСНЯНИХ КАНІКУЛ
1.    Пам’ятайте і виконуйте правила переходу вулиць і доріг.

2.    Не грайтесь на тротуарі, біля доріг.

3.    Дотримуйтесь правил посадки в трамвай, тролейбус, автобус.

4.    На зупинці не стійте близько біля дороги.

5.    Не беріть в руки вибухонебезпечні предмети, а у випадку їх виявлення, необхідно повідомити дорослих.

6.    Не можна розпалювати вогнища і кидати в вогонь карбід, солярку, бензин тощо.

7.    Не підходьте до ліній електромереж. Якщо провід обірваний, повідомте дорослих.

8.    Не грайтесь біля залізничного полотна, не кладіть на рейки предмети, не кидайте нічого у вікна потягу.

9.    Не лазьте по ярках і на будівельних майданчиках.

10.  Обережно користуйтесь побутовими електричними приладами: телевізором, праскою, холодильником.

11.  Не відходьте далеко від будинку і не впускайте в квартиру незнайомих людей у відсутності дорослих.

12.  Не грайтеся з бродячими собаками і кішками. Мийте руки після ігор перед обідом.

13.  У вільний час грайтесь у дворі на дитячому майданчику.

14.  Дотримуйтесь відповідних правил поведінки в громадських місцях.

15.  Не використовуй піротехнічні засоби  - це небезпечно!

16.  Не використовуй відкритий вогонь (свічки, бенгальські вогні тощо) у приміщеннях біля новорічної ялинки – це може призвести до пожежі!

17.  Для прогулянки вдягайся зручно і тепло, щоб не застудитися.


ПАМ’ЯТКА З БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ДЛЯ УЧНІВ ПІД ЧАС ОСІННІХ КАНІКУЛ
ПАМ'ЯТАЙ:
Коли ідеш на канікули. 
 Про категоричну заборону:
- чіпати незнайомі і вибухонебезпечні предмети;грати на проїжджій частині вулиці або поблизу неї;
- відходити далеко від будинку, в якому мешкаєш;обігрівати приміщення газом;
- розпалювати вогнище;лазити по деревах і дахах;
- грати із чужими тваринами;збирати незнайомі види грибів і ягід;
- пити воду з невідомих джерел;
- самостійно виїзджати за село , в ліс без супроводу дорослих (вчителів або батьків);
- вступати у контакт та впускати у квартиру або будинок незнайомих людей;
- перебувати на вулиці пізніше, ніж о 21.00.
Презентація "ЯК ПОВОДИТИСЯ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ"
Виховна година: «Правила руху завчи доладу, щоб не потрапити раптом в біду» ( 3 клас)
Мета: збагачувати знання дітей новою інформацією про дороги і Правила дорожнього руху. Розширювати поняття про дорогу, перехрестя, дорожню розмітку й елементи дороги та пішохідний перехід.
Розвивати вміння і навички свідомо дотримуватися Правил дорожнього руху, щоб уникнути травматизму і нещасних випадків.
 Виховувати вміння обережно поводитися на вулиці, берегти своє здоров’я, розвивати пам’ять мислення , кмітливість, розширити знання учнів про правила дорожнього руху, дорожні знаки, світлофор та його призначення. 

Вчитель. Життя людини, її здоров’я — це головне. У кожної людини воно одне. Втратити здоров’я або життя дуже просто і легко, а от повернути його назад іноді буває неможливо. Тому про це треба завжди пам’ятати. З кожним роком ви підростаєте, стаєте більш самостійними. Ви самі ходите до школи магазину, користуєтесь транспортом. Щоб не траплялось ніяких неприємних пригод на дорозі, слід знати правила дорожнього руху. Неважко вивчити ці правила, набагато важче їх кожний день дотримуватись. Я думаю, що сьогоднішня наша зустріч допоможе вам у цьому. Отже, тема сьогоднішньої нашої зустрічі звучить так : «Правила руху завчи доладу, щоб не потрапити раптом в біду». 

Любіть себе та інших поважайте,
 Своє життя й здоров’я бережіть.
 І правильну дорогу вибирайте,
 Якщо до старості бажаєте дожить.
 Щоб не спізнитись — ви не поспішайте.
 Раніше вийдіть, щоб спокійно йти.
 А по дорозі рот не роззявляйте,
 Щоб і життя, й здоров’я зберегти.
 Бо їде транспорт, всюди перехожі.
 Хтось на роботу, хтось з роботи йде.
 Чи сіє дощ, чи дні стоять погожі,
 А рух не зупиняється ніде.
 Летять машини, швидкість в них висока.
 Миттєво транспорт цей не зупинить.
 І хоч дорога, може, й не широка,
 Та через неї, діти, не біжіть.
 Спіткнутись можна чи перечепитись...
 Летять машини, вам несила встать.
 Автомобіль не може зупинитись,
 Страшне нещастя може вас спіткать.
 Дорогу виберіть до рідної вам школи,
 Щоб світлою й безпечною була.
 І навпростець теж не ходіть ніколи,
Собі й нікому не бажайте зла.

Вчитель. Ось яка історія трапилася з Грицем. 
Гриць на вулиці гуляє, 
Ні на що він не зважає, 
Хоч машини зліва й справа, 
Все одно він ловить гави. 
Навпростець кудись іде. 
Хтось сигналить. Щось гуде. 
Та для Гриця те дарма, 
В нього страху, бач, нема. 
Раптом стукнуло умить, 
Вже в лікарні Гриць лежить. 
Вчитель. Як ви вважаєте, чому Гриць потрапив до лікарні? 

А якщо правила не вчить, 
Чекає небезпека. 
Машина вас зіб'є умить. 
Що мчить ось там здалека. 

Пісня «Вчать у школі»

1.Правила дорожні знать, 
Добре їх запам’ятать 
Вчать у школі (3 рази) 

2.І дорогу перейти, 
Бути чемними завжди, 
Вчать у школі. (3 рази) 

3.Знаки різнії вивчать 
На дорогу теж зважать, 
Вчать у школі (3 рази). 

Щоб здоров’я зберегти 
І уникнути біди, 
Звичайно жителям усім 
Без них не обійтися, 
Ці правила відомі всім, 
Ти з ними подружися. 

Нагадаю знову й знову, 
Завжди глузд здоровий май, 
І ніколи на дорогу 
Так раптово не рушай. 
А щоб дорогу перейти, теж є перестороги: 
Не можна де попало йти на інший бік дороги. 

Вчитель. А як правильно переходити дорогу? 

Юні пасажири, дам я вам пораду: 
Не обходьте транспорт спереду чи ззаду. 
І щоб не потрапить у лиху пригоду, 
Пройдіть по тротуару аж до переходу. 

Вчитель.А як рухатись тротуаром? 

Як іду по тротуару чи гуляю по бульвару, 
Я завжди тримаюсь справа – це одне з важливих правил. 
Хто це правило не знає, іншим людям заважає. 

Ось правило це вивчи ти! 
І знай на кожнім кроці : 
По тротуару треба йти 
Завжди по правім боці. 
− А хто це до нас їде? Та це ж Бабуся Яга! 

(На велосипеді виїжджає Бабуся Яга,в неї з рук падає м'яч. Вона кладе велосипед і біжить за м'ячем. Міліціонер свистком наказує зупинитись). 

Міліціонер. 
Ну-мо, бабцю, постривай, 
Стоять і не рухатись. 
Пройдем до міліції, 
Щоб надалі слухатись.

Баба Яга. 
Ой, товариш старшина, вибач, якщо можна. 
Не знала я, що на дорозі гратися не можна. 

Міліціонер. 
Знає кожен, що не можна на дорозі гратися. 
Так біді, всі діти знають, не довго і статися. 
Ви порушили закон, треба покарати. 
Зараз протокол пригоди будемо складати. 

Баба Яга. 
Ой, не треба протоколу, 
На дорозі гратися не буду я ніколи. 

Вчитель
− А тепер відгадайте загадку: 
Він стоїть біля дороги, поглядають всі на нього. 
Дошкільнята й школярі, хто гуляє надворі. 
− Для чого нам світлофор? 
Світлофор. 
Як переходиш вулицю, на розі зупинись. 
І перш за все уважно на мене подивись. 
Я шлях вкажу надійний, де небезпек нема. 
Трикольорове око я маю недарма. 

Три світла в світлофора є, 
І кожне з них наказ дає: 
Червоне світло каже: «Стій!» 
Жовте: − « Ще не можна!» 
Зелене каже: «Йди мерщій!» 
Слухайтеся ж кожний. 

Вчитель. Що означає червоний колір світлофора? На яке світло можна переходити дорогу? 

Гра «Червоне, жовте,зелене» 
− Умови гри: я буду показувати кружечки зеленого жовтого та червоного кольору. Червоний кружечок – ви робите крок назад, жовтий – стоїте на місці, а зелений – робите крок вперед. 
− А що допомагає водіям і пішоходам орієнтуватися на дорозі? (Дорожні знаки) 

Ось оцю азбуку треба всю знать, 
Вздовж тротуару глянь, знаки висять. 
Знак «Діти» 
Хочу вас спитать про знак, 
Намальований він так: 
У трикутнику є діти, 
Спішать вони, щоб вдома не сидіти. 

Знак «Пішохідний перехід» 
Іди через вулицю там пішохід, 
Де знаком показаний є перехід. 

Знак «Залізничний перехід» 
Машини мчать на швидкостях, 
А ось назустріч знак: 
Зображено на ньому поїзд, 
Ну що ж це є за знак? 

Знак «Рух пішоходів заборонено» 
Цей знак показує тобі, 
Що йти тут заборонено, 
А щоб не трапилось біди, 
Ходи там, де дозволено. 
Вчитель. А якщо відсутні знаки і світлофор, як бути? 
А якщо відсутній знак, треба нам робити так: 
При дорозі зупинись і наліво подивись. 
Бачиш – транспорту немає , − до середини рушаєм. 
Є тут лінія чудова, незвичайна, розділова. 
Знов на ній ти зупинись і направо подивись. 
Всі машини пропусти – після цього можеш йти. 
Гра «Дозволено, заборонено» 
І проспекти, і бульвари, всі шумливі в наші дні. 
Ти проходь по тротуару лиш по правій стороні. 
Це … (дозволено). 
Пустувати тут, де люди … (заборонено). 
А бабусі дати місце, це… (дозволено). 
Йти, коли червоне світло … (заборонено). 
На зелене навіть дітям йти … (дозволено). 
Дітям гратись на дорозі… (заборонено). 
Знати правила дорожні це … (дозволено). 
Вікторина
1.  Яка машина може їхати без двигуна внутрішнього згоряння? (Іграшкова)
2.  З якої сторони треба обходити машину, пішохода? (Зліва)
3.  Що потрібно зробити перед виїздом на велосипеді? (Перевірити сигнал, гальма)
4.  Шофер веде-машину. Попереду нього дві птиці — гуска і качка.
5.   Що треба давити? (Треба давити на гальма)
6.  Який сигнал світлофора дозволяє перехід? (Зелений)
7.  Які машини можуть їхати без сигналу? (Іграшкові)
8.  Яке значення мають зелений і жовтий колір світлофора? (Зелений колір дозволяє перехід, а жовтий — каже, що треба трішечки почекати, попереджає вільний перехід)
9.  Де повинні ходити пішоходи, якщо немає тротуарів? (По лівому краю проїжджої частини вулиці)
10.Що означає червоний колір світлофора? (Червоний колір — це завжди сигнал небезпеки і треба зупинитися, по­чекати. Він забороняє переходити дорогу.
11.Як потрібно обходити трамвай? (Спереду)
12.Як потрібно обходити автомобіль, автобус і тролей­бус? (Ззаду)
Правила дорожні з дитинства вивчайте 
І закони строги шануйте весь час. 
Чи водій ти,друже, чи пішки мандруєш, 
Повтори їх краще для себе сто раз! 

Руху правила єдині 
Знати добре всі повинні. 
І дівчатака,і хлоп'ятка, 
І зайці, і тигренятка. 
А також дорослі люди – 
Ось тоді й порядок буде! 

Цей ранок дав тобі знання 
Про правила дорожні, 
Тож пам'ятай про них щодня, 
Їх має знати кожний. 
- А зараз спробуємо скласти вірш. Останнє слово в другому рядочку добирайте в риму за змістом
Щоб на дорогах жертвою не стати,
Потрібно Правила ... (вивчати).
Тож знати треба сину й доні,
Що рух у нас ... (правосторонній).
І пам’ятайте в чому справа:
Всім рухатися треба ... (справа).
Де по дорозі мчать машини,
То це ... (проїжджа) є ... (частина).
А де прогулюються пари,
Де люди йдуть — це ... (тротуари).
На гальма вже на тис водій,
Машина мчить — шлях ... (гальмівний).
Машину раптом не спинити.
Це ви повинні ... (розуміти).
Дорогу не перебігайте,
А краще трішки ... (зачекайте).
Щоб не було нікому шкоди,
Завжди ідіть на ... (переходи).
І теж хвилинку зачекайте,
І не біжіть,... (не поспішайте),
Бо завжди той, хто поспішає,
Усіх смішить і... (звеселяє).
Самому ж не до сміху буде,
Над ним сміятимуться ... (люди).
Та щоб у світі добре жити,
То треба Правила ... (учити)
Й виконувати їх завжди,
Тоді не трапиться ... (біди)
 Всі:
Повторюйте всі на світі правила дорожні,
Бо без них, ой, люди добрі, нам прожить не можна!
ЗАГАДКИ
Червона  корова  всю  солому  на  чорне   борошно  змолола. (Вогонь, попіл.)
Чим  вогонь  тушити  будемо,
Якщо  воду  не здобудемо? (Пісок, земля, цупка тканина)
Маленька  зірка  відлетіла, 
Багато  лиха  наробила. (Іскра)
Смілива людина, що бореться з вогнем? (Пожежник).
Лишає  він  страшні  сліди, усе  він  пожирає,
А як  даси  йому  води, відразу помирає. (Вогонь)
Дерев`яна  паличка  темну  голівку  має, темряву розганяє. (Сірник).
Без крил, без рук, без ніг,
А вгору піднімається. (Дим)
Бажаний гість замість цукерок дрова їсть. (Вогонь)
Скільки б не їв, ніколи ситий не буде. (Вогонь)

Живуть у тісній темниці,
Без страху темноти,
Хлоп’ята яснолиці —
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згораючи дощенту,
Вогонь дають вони. (Сірники)

До пори вишу,
До пори мовчу,
А вогонь зачую
— І сичу, й лютую. (Вогнегасник)

Червоне кошенятко по жердочці біжить (Вогонь)

  Вогню малі брати                                      
  І мають щедру душу.                                        
  Хоч з дерева вони                                              
  Вогонь дають завжди.  (Сірники) 
Хвостом воду бере,
Хвостом випускає
Як вогонь розбушувався
Його поливає. (Пожежна машина)

Маю довгу шию, маю два носи,
Все з вогню дістану, тільки попроси.      (Багор)

Я всюди рвуся на пролом,
А називаюсь просто…         (Лом)

Коли вогнище палає,
Він гасить його допомагає.
Із піщинок наш дружок,
Здогадались? Це ….        (Пісок)

Буває хмаркою вона, сніжинкою буває.
Бува, як скло, крихка й тверда,
Та більше рідкою буває.                     
Найважливіша в пожежного зброя
З нею завжди іде він до бою.         (Вода)

Він завжди на гвіздочку,
Має червону сорочку.
І вогонь блокує вміло
В білій і пухнастій піні. ( Вогнегасник)

ЛІЧИЛКА
Не вмикай на кухні газ – РАЗ,
Не клади в запіч дрова – ДВА,
В лісі сірників не три – ТРИ,
Не лишай вогонь в квартирі – ЧОТИРИ,
Не лягай при свічці спать - П’ЯТЬ,
Іскра впала на підлогу – погасіть – ШІСТЬ,
Зачиніть вікно, коли в небі грім – СІМ,
У грозу під деревом не стій у лісі – ВІСІМ,
Сірником не забавляйтесь – ДЕВ’ЯТЬ,
Пам’ятайте всі, про що в лічилці йдеться – ДЕСЯТЬ.
ПРИСЛІВ'Я
1.  Сірник невеличкий, а вогонь – велетень,
2.  Коробка сірників хоч і мала,
    Багато може спричинити зла.
3.  Сірник маленький, а біда велика.
4.  З вогнем погані жарти – жартувати з ними не варто.
5.  Сірники не чіпай, в сірниках вогонь
6.  Криком вогню не згасити
7.  Вітер – рідний брат вогню
8.  Не жартуй з вогнем – обпечешся
9.  Від іскри до пожежі – один крок
10.  Вогонь наш друг, та не завжди.
     Чекати можна від нього біди.
11.  Іскру гаси до пожару –
      Біду відводь від удару
12.  Сірники не тронь – в сірниках вогонь.
ВІРШІ
ВОГОНЬ
 Не розводьте у дворах
Вогонь, попелища,
Особливо, коли вітер
Між будівель свище.
Понесе вітер жаринку
На дах, у кватирку,
А для спалаху майна
Досить і хвилинки.
Як не будеш за тим стежить,
Може виникнуть пожежа.
Віршована казка «Козенята і вогонь»
Вогонь працював у кози на печі –
Варив їй куліш, випікав калачі.
Вона ж годувала щоранку малят –
Трійко біленьких своїх козенят.
Ось мамі вже з дому рушати пора
Лишається в хаті сама дітвора
- Ми будем слухняні, синок запевня
Куди ж це найменше спішить козеня?
Воно потихеньку взяло сірники
І вогник маленький пуска між тріски:
- Ану, як у мами моєї гори –
І ось уже дим потягнувсь догори
Сердитий вогонь розходивсь, гоготить
Сестричка з найменшим сховалась умить
А брат не злякавсь:
- Сто один подзвоню!
Врятують пожежники нас від вогню!
- Ало! Загорілася хата в Кози!
Адреса: Діброва, провулок Лози,
А номер в нас другий,
Швидше сюди!
Мерщій порятуйте од злої біди!
Спішили сусіди – Лисиця й Ведмідь,
І Заєць – відомий усім скорохід.
І мчать у машині ген-ген із гори
Пожежники вмілі і мужні – Бобри.
Вогонь не давався, пручався, шипів,
Сердитий вогонь погасить не хотів –
Не дуже він любить сидіть у печі,
Варити куліш і пекти калачі.
Пожежу згасили,
Живі малюки,
І каже Бобер,
- Не беріть сірники!
І мовить Коза:
- Пам’ятайте завжди,
Що гра із вогнем приведе до біди!

ПОЖЕЖНИКИ
З димом знімались хмарини пилу,
Мчаться пожежні автомобілі.
Клацають дзвінко, тривожно свистять,
Сріблясті каски рядами блищать.
Ось поверхи: перший, і другий, і п’ятий,   
Ось і останній, вогнем весь зайнятий,
Червоного диму стоїть пелена,
Рветься назовні біда із вікна.
Мить – і розбіглися каски сріблясті.
Швидко все сталося, наче у казці.
Люди в брезенті у полум’я й дим
Входять без страху один за одним.
        Виховна година   «Обережно, вогонь!» 
                                         (  1 клас)
Мета: ознайомити учнів із небезпечними ситуаціями, які можуть бути в оселі,
         великою відповідальністю, відвагою  людей професії пожежного; вчити
         дітей основних правил поведінки в екстремальних ситуаціях;     формувати навички обережного поводження з вогнем; розвивати спостережливість;  виховувати акуратність.
Обладнання: плакати, виставка книг, інвентар для гри «Ми – пожежні»,  
І. Вступне слово вчителя. Розминка «Вогонь – друг, вогонь – ворог».
ІІ. Розповідь вчителя.
Вогонь завжди потрібен людям. Сила вогню дуже велика: її використовують для запуску ракет, космічних супутників, у доменних печах – для виплавки металу;в теплоелектростанціях – для одержання струму; у побуті – для тепла і приготування їжі тощо.
         Але вогонь буває злим і страшним: він може спричинити пожежу, що призводить до значних збитків і навіть до загибелі людей.

ІІ. Основні правила.
·                Не грайтеся сірниками і запальничками.
·                Не сушіть білизну над плитою, на каміні.
·                Не запалюйте свічки, бенгальські вогні , феєрверки в будинку, біля ялинки.
·                Не відкривайте дверцят печі, бо може випасти вуглинка.
·                Не запалюйте легкозаймисті та горючі матеріали в будинку.

ІІІ. Запитання до дітей.
·                Що  потрібно робити, якщо в будинку спалахнула пожежа?
         (відповіді дітей).
ІV. Розповідь про професію пожежного.
         Пожежний – дуже героїчна професія. Пожежні  -  мужні, безстрашні, сильні, спритні бійці.
         Кожного дня вони готуються до героїчних вчинків.  Їх називають бійцями «вогняного фронту», адже щоразу їм загрожує смертельна небезпека.
V. Гра «Ми -   пожежні».
1)  « Хто швидше заллє вогонь»;
2)  розглянути малюнки і підкреслити пожежонебезпечні предмети;
3)  вказати стрілками, чим треба гасити пожежу;
4)  змагання на визначення силових якостей;
VI. Відгадування загадок.
         До пори вишу,
         До пори мовчу.
         А вогонь зачую –
         І сичу , й лютую. (Вогнегасник)
                   Як поспішає – то кричить,
                   Моргає синім оком.
                   А як прибуде – все умить
                   Стихає ненароком.(Пожежна машина)
         Лишає він страшні сліди,
         Усе він пожирає.
         А як даси йому води,
         Відразу помирає.(Вогонь)
VII. Підсумок.
     - Якими рисами характеру повинні володіти рятувальники?
     - Що для цього необхідно робити?
Тема: Надзвичайні ситуації.
           Дитина та аварійна ситуація.  ( 3 клас)
Мета: узагальнити знання учнів про аварії, їх негативний вплив на життя людини; навчити правил поведінки під час аварій на підприємствах; виховувати самодисципліну, рішучість, милосердя.
Обладнання: картки, ілюстрації надзвичайних ситуацій, малюнки дітей.
Хід уроку:
І.Організація класу.
- Доброго вам дня, діти!
А тепер сідайте, діти
Домовляймось- не шуміти
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати,
 На уроці не дрімати,
Кращі знання здобувати.
Як ваші справи? Ви готові до уроку? Тоді ми розпочнемо.
ІІ.Оголошення теми.
Ми з вами постійно говоримо про те, що в житті людини нерідко трапляються ситуації, що можуть призвести до загибелі людей.
Що це за ситуації? ( Аварії ). 
А ще, діти, є події, які трапляються 
внаслідок природних явищ. 
Ще їх називають стихійні лиха. 
         А що саме відноситься до стихійних лих, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадки.
       1. Явище, що утворюється під час інтенсивного випадання снігу.( Снігові замети ).
       2. Підземні поштовхи, що виникають в надрах землі. ( Землетрус ).
       3. Неконтрольований процес горіння, що призводить до загибелі людей і      зни щення матеріальних цінностей. ( Пожежа ).
        4. Затоплення місцевості в результаті підйому рівня води в річці, озері, морі (Повінь ).
        5.  Вітер, великої руйнівної сили і великої тривалості. ( Буря )..      
        А хто може сказати, яким загальним поняттям можна назвати ці ситуації?
                                      ( Надзвичайні ситуації )
У наш час вони почастішали, тому що стала складнішою техніка, стало значно більше машин, не всі люди, які обслуговують техніку, сумлінно ставляться до своїх обовязків.
   Сьогодні ми поговоримо про аварії, стихійні лиха, їх негативний вплив на життя людей, про правила поведінки під час аварій та стихійних лих.
 - Отже, що таке аварія?
 -Аварія – це надзвичайна ситуація, що викликана діяльністю людини, що не дотримується техніки безпеки і що загрожує здоров’ю та життю людей.

                                        Аварії
Поїзд, літак, корабель) (Завод, фабрика, АЗС).
 Про найбільші аварії ви дізнаєтесь від наших інформаторів.
 1 учень
    У 1986 році 26 квітня на Чорнобильській АЕС сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великих територій України, Росії, Білорусії та інших країн.
2 учень


    У 2001 році українські військові збили пасажирський літак, що знаходився над Чорним морем. Всі пасажири та екіпаж загинули.
 Для організації захисту населення від наслідків аварій створена система цивільної оборони. У нашому уряді є спеціальне міністерство, що називається Міністерство у справах цивільної оборони, надзвичайних ситуацій і ліквідації наслідків стихійних лих( МНС України.)
Ваші товарищі отримали завдання. Отже що таке цивільна оборона? Послухайте їх.
3 учень
     Усі громадяни України мають право на захист свого життя і здоровя від наслідків аварій, катастроф, великих пожеж, стихійного лиха.
4 учень
     Українська держава, як гарант цього права, створила систему ЦО. Мета її – захист населення від небезпечних наслідків аварій, катастроф, від стихійного лиха. Заходи ЦО поширюються на всю територію України, на все населення.
- Діти, давайте поміркуємо, чи є в нашому районі, чи області підприємства, аварії на яких можуть загрожувати здоровю і життю людей.
- Який негативний вплив на здоровя людей можуть здійснювати ці підприємства?
Як же захистити населення під час аварійних ситуацій?
Про аварійні ситуації, стихійні лиха повідомляють по радіо чи телебаченню. Коли ви чуєте завивання сирен чи гудки треба увімкнути радіо чи телевізор. Сигнал сирени означає « Увага всім! ». Ви увімкнули радіо чи телевізор і слухаєте розпорядження начальника штабу ЦО. Якщо місцевість забруднена газами чи шкідливими речовинами треба одягати засоби індивідуального захисту.
- Діти, а може з вас хтось знає якісь засоби індивідуального захисту?
(респіратор, протигаз, ватно-марлева повязка). 
Це найпростіші засоби.
Так як захистити населення під час аварій?
Робота в групах.
1 група. Скласти діалог між « потерпілим» та « оператором » служби 101.
Ситуація « У приміщенні пожежа »
2 група. Ситуація «В будинку багато диму ». Потрібно…
а) відчинити вікна у підїзді і провітрити його;
б) повідомити батьків, сусідів;
в) вибігти на вулицю і закричати;
г) викликати пожежно-рятувальну службу;
д) доповніть своїми прикладами.
3 група. Ситуація. Ви самі вдома. Раптом по радіо передали що стався викид отруйних речовин в атмосферу місцевості. Підкресліть правильні варіанти поведінки.
- продовжувати займатися своїми справами;
- негайно закрити вікна, кватирки, двері;
- повідомити батьків, зателефонувати їм;
- вибігти на вулицю, подивитися, що відбувається;
- уважно слухати подальшу інформацію про аварію і виконувати поради дорослих.
Під час аварійних ситуацій ми не залишаємось наодинці з бідою. Для допомоги людям існують спеціальні служби. У цих службах працюють професіонали. В Україні є день рятувальника, який відзначають 27 жовтня.
- Які ж служби належать до рятувальних? ( розгляд малюнків ).
- За якими номерами можна викликати ці служби? ( 101 102 103 104).
Розгляд ситуації
Дмитрикові було сумно і він виглянув у вікно. Побачив пожежні машини, які з увімкненою сиреною мчали вулицею. « Цікаво, подумав хлопець, - а як швидко вони прибувають на місце пожежі?». Набрав номер 101 він викликав пожежну команду до однокласниці, яка жила в будинку напроти.
     Пожежники прибули дуже швидко…
     Дмитрик відчував вину за те, що примусив пожежників дарма приїхати, але заспокоїв себе « Все ж таки я їм влаштував добре тренування».
Чому не можна виправдати дій Дмитрика?
Сьогодні ми дуже багато говорили про надзвичайні ситуації. Адже під час такого лиха гинуть ні в чому невинні люди. За чиїсь помилки ми платимо людським життям.
 Виставка дитячих малюнків.
      Незвичайні ситуації.
IІІ. Закріплення матеріалу.
А тепер я хочу перевірити, які ви на уроці були уважні.
Які служби ви знаєте? Назвіть номера телефонів!
Що таке аварія?
Які бувають аварії?
Які ваші дії, якщо виникла пожежа?
Що необхідно робити при землетрусі?
Перша допомога – це?
ІV. Підсумки заходу.
Мені сподобалось як ви працювали на уроці. Дякую вам.
А закінчити урок хочу таким віршем.
Людство прагне Всесвіт осягнути
І себе у ньому зрозуміть,
А тривожне « бути чи не бути»
Страшно над планетою висить.
На землі – у домі вселюдському-
Протиріч і негараздів тьма.
Будьмо ж, діти, обережні в ньому –
Іншого житла у нас нема.